lørdag den 18. juni 2011

U21 EM. Danmark: Hvem er syndebukken?

Puha jeg er skuffet.  Det var godt nok et smertehelvede at skulle se på. Island var os fysisk overlegne, og ville det mere. Kjeld Bordinggaard var slet ikke til stede under kampen, eller det skulle man i hvert fald tro. Det tog ham 2 mål imod os før han foretog sig noget som helst, og jeg har da sjældent set en noget så passiv træner.

Flemming Toft sagde det meget rammende midt i kampen ved stillingen 2-0.

"Island skal bruge 1 mål, og har 5 angriber. Vi skal bruge 2 mål, og har 2 angribere. Der skal altså snart ske noget"

Netop den følelse sad jeg også med, der skulle nemlig ske noget, og jeg mener vores forsvar stod alt for langt tilbage i banen, og vores midtbane fik slet ikke fat i noget imod de fysisk stærke islændinge. Mike Jensen især var helt væk, både med, og uden bold satte han ikke en fod rigtigt i anden halvleg.

Hans partner in crime Kasper Povlsen, var bedre. Man kunne tydeligt se at han var låst af sine pligter defensivt, og hvad skete der da han endelig løsrev sig, og tilførte lidt kreativitet? Jo Danmark scorede sgu!



Er det spillernes skyld?
Mit bud på mediernes syndebuk

Delvis er det jo, da det er dem der leverer indsatsen. Dog kan Kjeld Bordinggaard sige at vi missede "massere af chancer", men det var tydeligt at vi stadig ikke skabte nok, vi havde ingen trussel i feltet, og forsvaret pressede slet ikke op, så vi kunne vinde bolden tilbage når vi mistede den.

Jeg har en mistanke om at spillerne er meget låst i et stramt taktisk koncept, for det er tydeligt for enhver at se at der ikke blev ændret taktisk på særlig meget i løbet af kampen, selvom scenariet går fra lovende, til katastrofalt på bare et par minutter. Hvis det er tilfældet er det jo helt hul i hovedet at spillerne ikke må tænke selv, når man har sådan en handlingslammet landstræner som Kjeld Bordinggaard har vist sig at være i denne slutrunde.

Frederik Sørensen havde virkelig klædt holdkortet i dag, og så skubbe Bjelland frem på midtbanen, for at kunne kontrollere midtbanen. Matti Lund Nielsen, og Nicolaj Agger burde være sat i spil, da det var helt tydeligt for selv den mest positive roligan, at det bare ikke fungerede offensivt da vi skulle satse.

Ikke engang i de mange overtals situationer kunne vi skabe noget, og især i slutfasen begyndte folk at være trætte. Det er så også fair nok, men hvorfor helvede skifter man Nicki Bille Nielsen ud, når man ved han er en af dem der kan holde 90 minutter med højt tempo? Især når der skal satses. Havde stillingen været 0-0 ville jeg kunne forstå udskiftningen(fordi han var helt væk i kampen), men når den står 2-0 og vi skal fremad, og have flere mål, så holder det altså ikke at skifte holdets største målscorer ud.

havde jeg været landstræner havde jeg.
Min helt store syndebuk


Startet med Frederik Sørensen i center forsvaret, og rykket Bjelland op på midtbanen for at skabe mere fysik. Bænke Mike Jensen.

Ved 1-0 havde jeg fluks sat Matti Lund ind i stedet for Mike Jensen, for at skabe en mere boldfast fremadrettet midtbane
.
Da Daniel Wass bliver skadet havde jeg sat Nicolaj Agger ind i stedet for og spiller med 3 nede bagi, i stedet for at bevare systemet og spille med 4 nede  bagi.

Jeg havde ALDRIG sat Henrik Dalsgaard ind. Han har INGEN rytme, og det er ikke for at klandre ham, da han sikkert ikke er så dårlig som han bliver gjort til, men come on. Nicolaj Agger har haft et fantastisk forår, og har massere af selvtillid, kontra en spiller der ikke har spillet for AaB hele foråret.

Alt i alt kunne, og skulle det her være undgået. Ja spillerne skulle have scoret på deres chancer, men indsatsen er hvad jeg er virkelig skuffet over. Især den på trænerbænken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar