fredag den 17. juni 2011

Optakt til preseason: Juventus, Liverpool, Schalke

Sidste blog omhandlede forberedelserne i Arsenal, Valencia, og Bayern München. Jeg indså kort efter hvor mange hold jeg synes der fortjener en kort optakt, så derfor vælger jeg at poste del. 2 allerede.

Denne gang skal vi til Italien, England, og Tyskland.

Juventus: En gammel dame med mesterskabsdrømme

Generelt
Conte da han var aktiv

Juventus havde igen i år en forfærdelig sæson, og efter en 2. plads for blot 2 år siden, er det blevet til to 7. pladser i træk. Det er ikke særlig tilfredsstillende hos en klub med så store ambitioner som Juventus har.

Derfor er der også kommet nyt blod til på trænerbænken, i form af en gammel klublegende. Antonio Conte, der var kendt som noget af en slider på Juventus midtbane i 90'erne, og starten af 00'erne. Jeg er slet ikke i tvivl om at han er hvad Juventus mangler lige pt. Han var en type der som spiller brændte igennem, som klubmand, og gav 100%, og han vil forlange det samme af sine spillere.



Jeg synes fremtiden ser lys ud for Juventus, og at de bevæger sig i den rigtige retning. Om det bliver til mesterskab, er svært at dømme, men jeg må sige der kommer kun gode nyheder fra Juventus lejren i disse dage, så hvis man er fan af "Den Gamle Dame" må det være svært ikke at være optimistisk.

Truppen
Vores blonde dansker i Juvetrøjen

Juventus har allerede sikret sig to free agents i form af den rutinerede midtbanespiller Andre Pirlo, og den hurtige venstre back Reto Ziegler fra Sampdoria. De har også købt Michele Pazienza, hos rivalerne fra Napoli, men jeg må erkende at udover enkelte kampe, kender jeg ikke synderligt meget til ham udover hvad jeg har læst i medierne. Det virker dog til at de er utrolig godt dækket ind på midtbanen nu, med de nye signings.


Forsvaret har også brug for en overhaling. Frederik Sørensen er uden tvivl et stort talent, men at han spillede så mange kampe, siger noget om manglen på kvalitetsforsvarsspillere i Juventus. Jeg synes der er mange middelmådige løntunge spillere, der sagtens kan skiftes ud med yngre blod. Grygera, Grosso, og Barzagli, synes jeg ikke er gode nok på et hold der vil kæmpe med om CL pladserne.


En enkelt skarpretter er der også plads til. En af mine bardomshelte Alessandro Del Piero fylder snart 37, og ham kan man ikke forlange så meget af som tidligere. Luca Toni, og Iaquinta er også oppe i årene, og det er efterhånden nogle år siden de har leveret noget der minder om en god sæson. 


Dog får man Fabio Quagliarella tilbage efter en længere skadespause, og hvis Matri kan holde niveau efter sin flotte sæson, så skal de nok gøre Juventus angreb potent.


Jeg synes Juventus mangler.
1 venstreback. Grosso har ikke niveauet længere.
1-2 centrale forsvarsspillere. Chiellini fortjener en fast makker, der kan minde os om de gode Ciro Ferrara, og Paolo Montero dage. 
1. Angriber der kan hæve niveauet i tilfælde af skader. Jeg synes ikke de gamle stjerner er gode nok.


Liverpool: Bring on August!

Generelt 
Tilbage hvor han hører til!

Ovenstående er noget der dagligt skrives på Liverpools forskellige debatforummer, og jeg har i de sidste 4 år ikke set entusiasmen være så stor. Det er også logisk når de krævende fans får hvad de vil have. De har fået deres mand i Kenny Dalglish, og han har brugt foråret på at vise hans kritikere at han bestemt ikke har været ude af gamet for længe. 


Ejerne er nye, ambitiøse, og støtter Dalglish økonomisk. Målet er klart for sæsonen, og top 4 skal nås. Det er tydeligt der er fremgang hos "The Reds", men efter de store skader truppen, og ledelse har lidt de sidste 2-3 år har det også været nødvendigt, og det kræver meget mere end hvad der indtil videre har været, og derfor venter vi fans også i spænding på de næste signings, for at se om de kan leve op til hvad vi ellers har set.


Generelt ser det positivt ud for Liverpool. De har momentum ovenpå et fantastisk forår, og det handler om at bevare det, og ikke lave nogle svipsere i de første kampe, for så kan det hurtigt vende igen som vi har set det fra tidligere.


Truppen
Captain Fantastic

Truppen er ikke specielt god som den ser ud nu. Der er alt for meget ubrugeligt skrammel, som skal læsses af til højestbydende. Heriblandt Christian Poulsen, Jovanovic, Konchesky, N'Gog, Joe Cole, og helst også Aquilani. Det er spillere der er blevet købt til ALT for store kontrakter, og de skal sælges for at gøre plads til nøglespillere der kan gøre en stor forskel.


Dog er der også lyspunkter. Midtbanen så i foråret i mange kampe god ud, hvor især Lucas, og Spearing lyste op. Forsvaret spillede solidt i mange kampe, og især Carragher må siges at have fundet sin anden ungdom. Luis Suarez bliver helt sikkert også en spændende spiller at følge i næste sæson, og det bliver sjovt at se hvad ham og Carroll kan udrette sammen.


Dog var der utrolig mange skader især på forsvaret som gjorde at bredden på holdet blev udstillet, i og med unge Flanagan måtte spille højre back i flere kampe, og Jack Robinson, og flere gange Danny Wilson venstre back. Det er ikke holdbart, især ikke venstre back situationen. Liverpool har som det ser ud nu heller ikke en decideret venstre wing, og både Joe Cole, Maxi, Jovanovic, og Meireles har spillet den i løbet af foråret, uden nævneværdig succes.


Angrebet ser okay ud, selvom bredden heller ikke er optimal her. N'Gog som en man smider ind hvis man jagter et mål, kan aldrig blive optimalt for en klub der drømmer om Champions League.


Jeg synes Liverpool mangler.
1 Central forsvarsspiller, hvis Agger skulle gå i stykker igen/Carraghers afløser
1-2 Venstre wings.
1 Venstre back
1 Angriber og så få solgt N'Gog.

What a legend!
Schalke 04: Mere fokus på ligaen.

Generelt

De kongeblå havde en sæson godt mikset med op og nedture. En CL Semifinale må siges at være højdepunktet, og en 14. plads i den hjemlige liga, uden tvivl den største skuffelse. Ralf Rangnick blev hentet ind som cheftræner sent i sidste sæson, efter Felix Magath blev fyret kort før CL kvartfinalen mod Inter, og han er også manden der tager dem ind i den kommende sæson.

Schalkes primære problem var at man ikke kunne score mål. Blot 38 mål i 34 kampe blev det til i ligaen, hvilket var det 3. laveste af alle. Det skal der laves om på hvis man vil have succes næste år.
 
For mig at se får Schalke 04 en svær sæson. Deres konkurrenter i Bundesligaen opruster meget kraftigt, og det er usikkert hvad de har at arbejde med på transfermarkedet. Det positive er dog at Ralf Rangnick har haft nogle måneder til at analysere truppen, så han ved hvilken retning han skal bevæge sig.

Dog er jeg ikke imponeret af det signal man sender ved at sælge Manuel Neuer til rivalerne fra Bayern München. Jeg kan godt forstå at man sælger, da han forståeligt godt vil til en større klub, men der må da have været andre bejlere.

Truppen

Forsvaret ser okay ud. I Metzelder, og Howedes får man en solid duo, og klart en af de bedste i Bundesligaen. Rygterne går også på at man prøver at lokke Jens Lehmann til at erstatte Neuer i buret, og så har man fundet en afløser. Ikke særlig ambitiøst at hente Jens Lehmann ud fra sin pension, og ikke noget jeg som sportsdirektør i en topklub ville ligge navn til, men hvis pengene ikke er større må man vel arbejde med hvad man får.

Midtbanen er jeg sådan lidt tvivlsom ved. Jurado, og Farfan havde begge en ok sæson, og det er indlysende for enhver at de begge vil kunne sprudle i de rigtige omgivelser. Tilgengæld synes jeg der mangler en rigtig slider, der kan sætte sig igennem, og der mener jeg ikke Peer Kluge er i nærheden af at være god nok.

Angrebet består primært af Huntelaar, og Raul, der tegnede sig for 21 af de 38 mål der blev scoret i ligaen. Derefter kommer Edu, der scorede 3 mål i 28 optrædener(heraf 15 som starter), hvilket bare ikke er godt nok.

For mig at se mangler Schalke 04.
1 Målmand der ikke hedder Jens Lehmann
1 Venstre back, nu hvor Christian Pander er blevet løst fra sin kontrakt, og man har solgt Lukas Schmidt til Werder Bremen
1 Central midtbanespiller til at styre spillet, så Jurado og Farfan kan få en mere fri rolle
1 Offensiv midtbane til bredden
1-2 Angribere fordi 38 mål i 34 kampe bare er pinlig for en klub som Schalke.


Det var alt for min kommende optaktsserie i denne omgang. Er i enige/Uenige med mine betragtninger? Synes i jeg mangler at sætte fokus på noget, og hvilke klubber synes i jeg skal skrive om?

Ram kommentarene, og husk at følge med på Facebook/Twitter for at få de nyeste blogs, og andet lir fra sportens verden.


2 kommentarer:

  1. Som stor Juventus fan ser jeg meget frem til den kommende sæson, og det ser ud til at der bliver rustet gevaldigt op, jeg tror Conte er manden der kan bringe os tilbage til toppen af Serie A. Glæder mig til at se Pirlo i aktion, og jeg håber meget på at Sergio Aguero bliver signet.

    Rammerne til en fantastisk sæson er ihvertfald til stede, når det nye stadion står klar. På det nye stadion vil der bl.a. være 50 stjerner, forstået på den måde at navnene på Juves 50 største stjerner gennem tiderne vil få deres navn på en stjerne.
    Der vil også være 39 stjerner, for de der mistede livet i forbindelse med Heysel katastrofen.

    Ros til en spændende blog, som nu har fået en læser mere.

    SvarSlet
  2. Jeg har også store forventninger til Juventus næste sæson. De har i mine øjne en tæt på komplet trup, og jeg tror Conte kan gå ind og gøre en stor forskel.

    Jeg vidste faktisk ikke det med Juves nye stadion, men jeg synes det er godt man mindes de gamle klublegender, og selvfølgelig dem der mistede livet under Heysel.

    Tak for rosen. Jeg er glad for at du kunne lide det.

    SvarSlet