søndag den 26. juni 2011

Optakt til preseason: Man Utd, Inter, Dortmund

Efter nogle dages pause er det blevet tid til 4. del af min optakts blog. Denne gang vil fokus være på 2 mestre, og en sølvvinder fra den forgangne sæson, og alle hold har meget vigtige, men meget forskellige opgaver op til denne preseason, når forsvaret, og jagten på endnu flere trofæer skydes igang.

Dog har alle hold en ting tilfælles. Det er traditionsrige klubber, hvor fans har utroligt store forventninger til holdet, og det er ikke godt nok blot at kæmpe med om trofæer. De skal vindes.

Manchester United: Fantastisk sæson, men stadig plads til forbedringer


Generelt

Hvem skal afløse ham her?
Manchester United havde en fantastisk sæson, med et mesterskab, FA Cup semifinale, og CL finale. Dog synes jeg at man i mange kampe så noget usædvanligt hos Manchester United. de var på hælende, og pressede af modstanderholdet. Det synes jeg er underligt, og på en måde samtidig fantastisk. For det vidner om en ting. Alex Fergusons evne til at stille et hold der gang på gang evner at vinde fodboldkampe. Uanset hvor stort presset er, og hvor dårligt man end har spillet, så finder man alligevel en måde at vinde på.

Når det så er sagt, så spillede United også mange virkelig gode kampe, men for mig har United altid haft et meget værdifuldt varemærke som har givet en helvedes masse trofæer. Stabilitet, ikke kun i resultater men i præstationer. Altid kontrollerende, og man var aldrig i tvivl om selvom stillingen efter 70 minutter stadig var 0-0, så skulle United nok få et resultat hjem de kunne bruge
til noget.

Denne her gang har det været lidt det samme. United har spillet mange dårlige kampe i forhold til tidligere, og vist svaghedstegn, og slet ikke været så kontrollerende som tidligere. Selvom resultaterne stadig har været gode, så er de ikke kommet i hus på samme "sikre" måde som tidligere, hvilket godt kan være bekymrende set for den neutrale seer.

Dog kan jeg ikke se at det vil ske i den kommende sæson. Jeg er overbevist om at Sir Alex Ferguson kender alt til sin trup, og ved allerede nu hvor fejlen ligger, og ved hvad der skal gøres for at rette op på det.

For mig at se er Uniteds vigtigste mission i denne preseason, at få styrket stabilliteten i den mere defensive del af holdet(Midtbane, og Forsvar). Der skal mere power ind, så man igen kan kontrollere kampene, og ikke blive overrumplet som jeg synes vi har set i flere kampe. De mister Van Der Sar, og det ser jeg som et KÆMPE tab, og mon ikke i United de stadig husker, hvor ondt det gjorde at miste Peter Schmeichel?

Truppen
Ny dreng i klassen

Man har allerede hentet Phil Jones, og Ashley Young, hvilket er to geniale køb, dog er jeg ikke sikker på Phil Jones vil få så mange kampe i første sæson, medmindre Rio Ferdinand går i stykker selvfølgelig. Ellers går jeg ud fra at både Smalling, Rio, og Vidic vil være foran i køen. Ashley Young går jeg ud fra vil få en nøglerolle, og spille langt de fleste kampe, da han trods alt kan spille alle offensive pladser.

Defensivt er jeg ikke sikker på jeg kan lide det jeg ser. Tabet af VDS er som sagt stort, og jeg er ikke sikker på De Gea vil lukke det hul, og jeg synes det vil være et sats at hente ham. Det er selvfølgelig ikke sikkert det bliver ham der skal afløse Van Der Sar, men meget tyder på det. Jeg ville personligt selv hente en mere rutineret, og mere fysisk stærk målmand som kan skabe ro omkring sig, og udstråle sikkerhed, da det er meget mere vigtigt end at være en god shotstopper som De Gea er.

Det næststørste problem er i mine øjne den centrale midtbane. Carrick, og Fletcher er i mine øjne ikke god nok til at være Uniteds startende 6'er. Ikke når man ser på den klasse de ellers har haft i f.eks Roy Keane. De er ikke gode nok til at sætte sig igennem og kontrollere kampene. Nu mister de også Scholes, hvilket kan vise sig at være et større tab end man umiddelbart går og tror. Kanterne har de dog en fantastisk bredde, og nu har de 4 rigtig gode spillere i Nani, Valencia, Park og Young.

Offensivt ser det generelt rigtig godt ud. Berbatov, Rooney, Owen, Chicharito, og deres 3 kanter, udgør uanset hvem der bliver valgt en farlig offensiv gruppe, der nok skal lave massere af mål, og skabe massere af chancer, så det bliver ikke et problem, og generelt skal der bare fokuseres mere på spillere der kan kontrollere kampene, og skabe sikkerhed end folk der er gode fremad banen.

Jeg synes Manchester United Mangler
1 målmand som ikke hedder De Gea
1 højre back til at styrke forsvaret
1 defensiv midtbanespiller der er bedre end Carrick, og Fletcher
1 offensiv midtbanespiller/playmaker

Inter: Så er det ved at være sidste chance

Generelt

Når man kigger på truppen er den fantastisk. Defensive stjerner som Lucio, Zanetti, Walter Samuel, og en sikker César på kassen. Man har alsidige spillere som Stankovic, og Cambiasso til at husere på midtbanen. Læg dertil offensive klassespillere som Milito, og Eto'o.
er Moratti gal eller genial?

Dog har de allesammen en fællesnævner. De er alle i over 30 år. Det må være bekymrende at man har så mange spillere der snart skal erstattes, da det er etablerede stjerner der alle har haft nøgleroller i de sidste års succes, og trofæer. Derfor er det nok ved at være sidste chance for den rutinerede garde, hvis der skal vindes store trofæer.

Inter har også netop ansat endnu en ny træner (deres 3. siden deres treble sæson for blot 1 år siden), og det er den urutinerede, men populære Gian Piero Gasperini. Han kommer fra Genoa, hvor han var i 4 sæsoner inden han blev fyret i midten af sidste sæson. Det var hans eneste job som træner på højeste niveau.

Jeg er slet ikke sikker på det her er den rigtige løsning for Inter. Det er trods alt noget andet at være træner i en storklub, end i en midterklub. Han vil blive haglet ned hvis ikke han levere resultater, og flot fodbold fra dag 1 af, og det vil lægge pres på Moratti, og derved kan jeg ment forestille mig en tidlig trænerfyring hvis der ikke bliver leveret i stor stil allerede fra start af.

Jeg synes der er mange ukendte faktorer i Inter, og det bliver spændende at se hvor de står når sæsonen starter.

Truppen

37 og still going strong!

Som sagt så er truppen rigtig stærk. Den er bred, rutineret, og det gør at man kan fokusere på at lægge alt budgettet på 2-3 nøglesignings der virkelig kan forstærke truppen. Dog er det vigtigt at man nu fokusere på langtidsholdbare løsninger, da man må gå ud fra at spillere som Lucio, Milito, og Stankovic bl.a. ikke holder meget længere.

Dog må jeg igen bare sige at man har en utrolig stærk trup, hvor der er utrolig mange strenge at spille på.

Målmanden César er stadig en af Europas bedste målmænd, og er en sikker sidste skanse. Har stadig en del gode år tilbage i sig.

Forsvaret er tilgengæld ved at nå udløbsdatoen. Lucio(33 år), Samuel(33 år), Chivu(30 år), og Cordoba(34 år), har med garanti ikke mange år tilbage, og der skal man nok begynde at tænke på at finde nogle fremtidige løsninger. Det er dog stadig virkelig gode spillere, og dertil har man også spillere som Maicon, Nagatomo, og Ranocchia til forsvaret, så generelt ser det fint ud, men jeg kunne godt tænke mig noget mere ungdom, som kan lære et år bagved en Lucio, og Zanetti.

Midtbanen er også virkelig stærk. Zanetti, Cambiasso, Thiago Motta, Stankovic, og ikke mindst den helt store stjerne Wesley Sneijder, er blot nogle af navnene der kæmper om en plads på holdkortet. Igen er der 3 spillere over 30 år, og jeg kunne igen godt tænke mig noget ungdom. Dog har de bl.a. et af de helt store talenter i brasillianske Coutinho, meeeen. Et ungt talent, er ikke nok når man har så mange spillere der spiller på sidste vers i karrieren.

Angrebet er ligesom alle andre kæder hos Inter besat af verdensstjerner. Eto'o, Pandev, Pazzini, og Milito er dem der skal levere målene hos Nerazzurri. Både Pazzini, og Eto'o har leveret på et utrolig højt niveau, og lavet mål på samlebånd. Dog er det bekymrende at Pandev, og Milito ikke havde en specielt tilfredsstillende sæson. Milito led af skader i dele af sæsonen, og havde svært ved at finde formen, og Pandev har ikke rigtig slået igennem på Inters hold.

Jeg synes Inter mangler
1 Central forsvarsspiller
1 offensiv midtbanespiller
1 Defensiv Midtbanespiller
1 Angriber

Dortmund: Kids do win trophies!

Generelt

Kan Klopps tropper klare sig i CL?
Sidste sæson var en fantastisk en for os der elsker at se Tysk fodbold. Dortmund er tilbage i den tyske top, og vandt for første gang siden 2002 den tyske Bundesliga. Den traditionsrige klub, med de fantastiske fans, vandt den med stil, og utrolig flot fodbold. Det var virkelig en fornøjelse at se Dortmund spille som neutral seer, og Jürgen Klopp har virkelig fået meget ud af det unge, og spændende materiale han har til rådighed.

Det er spillere med et højt teknisk niveau, og en lav gennemsnitsalder. Mange af holdets største stjerner er i starten af 20'erne, deriblandt folk som Hummels, og Subotic som er hjertet i defensiven hos Dortmund. Der er også spændende folk som kreatøren Mario Götze, som mange mener er det største talent i tysk fodbold, og holdets topscorer Lucas Barrios, der for alvor er ved at slå sit navn fast på den europæiske scene.

Alt i alt er det et utroligt spændende hold, med en spændende manager, og en spændende filosofi, og det er et hold jeg virkelig håber på vil klare sig godt i fremtiden, med de dyder vi ser nu. Ungdom, offensiv, og temporigt fodbold.

Dortmund skal fokusere på at holde på talenterne, og ikke miste flere end højst nødvendigt, så man kan etablere sig selv som tophold i fremtiden også, og sikre sig de vigtige CL penge. Truppen er god men kunne godt være bredere, men med den svage økonomi som Dortmund har er der ikke mange penge til transfers, så man kan nok ikke hente andet end unge Squad players, hvilket de jo også har haft stor succes med.

Truppen
Topscorer Barrios

Defensivt synes jeg man står utrolig godt. Man har en solid ung duo i Subotic, og Hummels, og en rutineret stabil målmand i Weidenfeller. Schmelzer på venstre back er i mine øjne også et stort talent, og generelt er der ikke nogen finger at sætte på defensiven. Den er ung, stærk og alligevel utrolig stabil.

Et stort tab for Dortmund er Nuri Sahin, da han var en af denne sæsons helt store spillere. Stabil central midtbanespiller, og en utrolig komplet spiller. Ham og Sven Bender har været en utrolig solid midterakse igennem hele sæsonen for Dortmund, og derfor er det også vigtigt at de henter en stærk erstatning for ham. Derudover har man rutinerede Sebastian Kehl som backup, så her ser bredden ok ud.

Offensivt ser bredden ok ud, men ligesom i de andre kæder kunne man godt ønske sig en spiller eller 2, for at være helt klar til de ekstra kampe som Champions League vil give, så man kan konkurrere på alle fronter. Man har bl.a. folk som Großkreutz, Götze, Barrios, Lewandowski, til at stå for alt det kreative.

Der er ikke så meget at sige om Dortmunds trup, andet end den er god, men der skal hentes nogle flere backups, simpelthen fordi at som truppen ser ud nu, så er den ikke bred nok til CL, pokalturnering, og forsvar af Bundesligaen. Unge spillere har det med at lide af formdyk over en 50 kamps sæson, og det tror jeg heller ikke nogle af Dortmunds unge spillere kan undgå, derfor er det vigtigt at man henter nogen til at tage over på et ligeså højt niveau, når de er udmattede.

Ellers handler det bare for Dortmund at holde på deres eftertragtede talenter, så skal de nok få en god sæson. Det er jeg helt overbevist om.

Jeg synes Dortmund mangler

1 Central forsvarsspiller
1 Defensiv Midtbane
1 Alsidig offensiv midtbane som kan dække flere pladser

Det var så slut på endnu en optaktsblog fra fodbold Europa. Er i enige i mine betragtninger? Garanteret ikke, så udtryk jeres mening i kommentarfeltet nedenunder, og lad mig høre hvor storklubbernes fokus skal rettes imod i preseason. 

Husk at følge bloggen på Facebook så du kan holde dig opdateret hver gang der kommer en ny blog. Fra næste uge vil jeg begynde med en ny daglig Superliga optakts blogserie, så glæd jer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar