mandag den 13. juni 2011

Top 10: fodboldspillere jeg savner Del. 2

Anden del af min top 10 over fodboldspillere jeg savner, og som lovet vil der være en speciel gæst på listen.

Nr. 4: Peter Schmeichel
Aktiv: 1981-2003
Klubber: Brøndby, Manchester Utd, Sporting mf.
Position: Målmand

Den bedste målmand i min tid i mine øjne uden at der er nogen der er tæt på. Han var "The Total Package". Reaktionsstærk på stregen, rækkeviden, mentaliteten. Ak ja, hvilken legende han var på fodboldbanen.
At han klarer listen i selskab med personligheder som Zola, Jones osv. siger meget om ham. Fordi der skal meget til for at gøre så stort et indtryk på folk som Schemichel har gjort. For han var målmand jo. En plads som ikke huskes for andet end drop, og sejre de har kostet.

Men Schmeichel husker jeg for hans vigtige redning i 1997 mod Grækenland som var med til at sende os til VM. Jeg husker ham for hans udstråling, både på landsholdet og på United. Han fik i mange år forsvar til at ligne en uigennembrydelig mur, og hvis han ikke var tilfreds, så blev der råbt igennem så man kunne høre det på tribunen.

En fantastisk tribute til den bedste målmand jeg har set.

http://www.youtube.com/watch?v=FiOVeDNtcNg

Nr. 3: Michael Laudrup
Aktiv: 1981-1998
Klubber: Juventus, Barcelona, Real Madrid mf.
Position: Midtbane

Den i mine øjne bedste 10'er jeg nogensinde har set spille. Der er få ting jeg nyder så meget som når jeg så Laudrup have bolden i sine velmagtsdage. Han var dominerende, og lavede utallige målgivende afleveringer. Han havde en fænomenal teknik, og det bedste overblik der var i gamet, og måske nogen sinde har været.

Hvad der også gjorde ham speciel var hans charmerende ydre. Altid veltalende, og høflig. Han var altid smilende, og udstrålede en speciel elegance når han havde bolden under kontrol. Det var smukt, og mindeværdigt. Intet mindre.

Normalt hader jeg lange videoer, men jeg kan simpelthen se nedenstående video igen og igen. Det er verdensklasse.

http://www.youtube.com/watch?v=1tFPSTJE07E

Nr. 2: Alan Shearer
Aktiv: 1988-2006
Klubber: Southampton, Blackburn, Newcastle
Position: Angriber

Der var så mange verdensklasseangribere i 90'erne, at jeg kunne lave en top 20 over angribere jeg savner, og listen ville stadig ikke være fair overfor mange, men der var nogen få der fangede mig mere end andre.

Alan Shearer var en klassisk striker. Han bankede mål ind i stribevis, og havde en utrolig energi oppe foran. Han var unik i boksen, da han stortset ikke skulle bruge nogen plads, og var stærk med både højre, og venstre ben, og sublim i hovedspillet.

Shearer havde virkelig meget personlig succes igennem hele karrieren, og massere af topscorer priser, og kåringer som årets spiller. Dog vandt han kun et trofæ med sine klubber, og det var PL trofæet med Blackburn i 94-95 sæsonen.

Som person har han også altid været elsket i hele England. Han var ydmyg, og det var tydeligt at han havde en kæmpe glæde for spillet, hvilket var med til at gøre en fornøjelse at se ham på banen.

Et af de bedste rollemodeller man kan få som ung angriber, og i sandhed en éner.

http://www.youtube.com/watch?v=aWNCwHNsuuU


Nr. 1: Robbie Fowler
Aktiv: 1993-2011(stadig aktiv)
Klubber: Liverpool, Leeds, Man City mf.
Position: Angriber

Min første Liverpool trøje blev hentet direkte fra fanshoppen på Anfield Road, og med min store Helt Fowler og et stort 9 tal trykt på ryggen. Han var i sandhed min barndomshelt der fik sin karriere på Anfield ødelagt af skader, og en franskmand der ville af med ham.

Hvorfor han er nr. 1? Jeg er Liverpool fan, og han er gud. Jeg fældede en tåre(no shit) da jeg læste på tekst tv at han forlod klubben, ligesom jeg fældede en tåre da han 5 år senere gjorde comeback(i am not kidding you). Det var så stort, og så smukt at se sit idol vende tilbage. Det var et scenarie jeg aldrig troede var muligt.

Når det så er sagt så var han mit idol pga. flere ting. Hans målinstinkt, passion for klubben, og fans var så tydelig i kampene. Han var en angriber med et unikt talent, fordi i sine unge dage var han både hurtig, havde en af gamets bedste målnæser, og var snu som ingen anden. Han var slet ikke som alle andre engelske angribere i den tid. Desværre var der mange der ikke så det pga. hans mange skader der allerede i en tidlig alder ødelagde hans topniveau.

Jeg husker ham især for indsatsen i Liverpools treble sæson, og alle hans mindeværdige mål, der i min ungdom fik mig op af stolen, og juble. Hans jubelscener, og det hurtigste hattrick i PL mod Arsenal står selvfølgelig også højt.

Ak ja, jeg ville gøre alt for at få en ung Fowler tilbage på Liverpools førstehold, men indtil da må jeg nøjes med youtube klip til at vække minderne frem

http://www.youtube.com/watch?v=AmY9Y8v6sho

Nr. 0: Tipslørdag
Aktiv: 1969-1998
Klubber: DR
Position: Fjernsyn


Som barn i 90'erne var det her noget af det bedste. Tipslørdage i familiens skød, til synet af Premier League bold, med Tommy Troelsen som vært. Man sad spændt og ventede på det næste højlydte DONG for at se om man igen var den med flest rigtige på tipskuponen i familien.

Dengang var fodbold hyggeligt. Jeg forbinder disse lørdage, med varm kakao, slik, frustrationer over nederlag, og glæder over sejre. Så når det var slut var det ind foran skærmen og spille noget Championsship Manager.

Så DR. Vær venlige at ansæt Tommy Troelsen, som vært. Svend Gehrs som kommentator, og få sikret jer rettighederne til engelsk fodbold. League 2 eller Premier League er ligegyldigt, bare man får den samme lækre følelse tilbage. For det er godt nok noget jeg savner.

Tipslørdag. Gone but not forgotten!

http://www.youtube.com/watch?v=mB0GHUFAHHI&feature=related

Håber i nød min liste, og husk. Det var utrolig svært at lave en liste kun med 10 spillere. Ville utrolig gerne have spillere som Ronaldo, Batistuta, Stoichkov, Maldini, Baresi, Zidane og hvad de alle ellers hedder med på listen, men der er ik plads til dem alle.

Hvem savner i og hvorfor?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar