onsdag den 15. juni 2011

Haves: Danske spillere. Søges: Spilletid

Endnu en sæson er afsluttet, og endnu en evaluering bliver foretaget i klubberne verden over. Hvem kan bruges, hvor skal der cuttes i budgetterne, og hvor skal vi forstærke os? Disse spørgsmål er alle almindelige spørgsmål i fodboldklubberne, og det må danskerne der i mange tilfælde er marginalspillere, også have med i tankerne, når de går på sommerferie.  For det er slet ikke sikkert der er en plads til dem på holdet når de kommer tilbage fra deres charterferier.

Omvendt er der også nogen der allerede nu bør søge nye græsgange på egen hånd, da det ligger i kortene at det bliver småt med spilletid den kommende sæson.

Spørgsmålet er så bare, hvor skal de søge hen? Hvilket sted vil passe dem bedst. Det vil jeg prøve at give min vurdering af i denne her blog.

Christian Poulsen.
Nuværende klub: Liverpool

Der kan ikke herske nogen tvivl om at uanset hvor mange udmeldinger Christians Poulsens, og hans agent kommer med om at "planerne er at Christian Poulsen bliver i klubben, da han er glad for området", så må han skifte græsgange hvis han vil have spilletid. Han har fået et vink med en vognstang i foråret, hvor Kenny Dalglish ikke har kigget hans vej, og det er højst blevet til et par indskiftninger i slutminutterne de sidste mange kampe.

Egentlig synes jeg det er synd, fordi jeg er ikke i tvivl om Christian Poulsen har meget at byde på endnu. Han er bare ikke god nok til Liverpool, og jeg synes slet ikke han er faldet til i den engelske spillemæssige kultur. Det overrasker mig, da jeg havde forventet han godt ville kunne begå sig i ligaen, men han er et decideret svagt led når han har været i Liverpools opstilling. Han har virket ukomfortabel, især med bolden, og har slet ikke fået noget ud af sit ophold i klubben desværre.

Han skal i mine øjne til Tyskland, og slå sine folder i Bundesligaen, hvis det er en mulighed. Han havde stor succes i Schalke 04, og jeg er overbevist om at han vil kunne bidrage med massere. Når det så er sagt, så er min viden om samtlige Bundesliga klubber ikke den største, og jeg ved ikke hvor meget brug for defensive midtbaner de har i klubberne lige under toppen derovre, men jeg vil skyde på at en Christian Poulsen i topform kan mange klubber bruge. Spørgsmålet er så bare om de kan betale hans løn.

En ting er sikkert, han får ikke spilletid i Liverpool, hans ry i Italien kan umuligt være særlig godt, og jeg er ikke sikker på hvor mange klubber i Spanien der har brug for ham, som samtidig har økonomien til ham.


Dennis Rommedahl
Nuværende klub: Olympiakos

Det startede egentlig okay for Dennis Rommedahls græske eventyr, og han fik fint med spilletid, men så kom der et trænerskifte der ikke har kigget hans vej særlig mange gange i foråret. Han har selv udtalt han gerne vil blive i Grækenland, og kæmpe for sin plads, men er også åben for et klubskifte.

Jeg er bange for det ender med at Dennis Rommedahl bliver i Grækenland, og hæver en fed hyre, får en 10 kampe, og skifter efter et halvt år, til en mindre klub, til en dårlig løn. Dels tror jeg det fordi han er gammel, og dyr at have rendende, og dels fordi han har ramt sit maksimale potentiale, og vel ikke har så mange år igen på topniveau.

Jeg er ikke sikker på der er mange klubber i Holland, og Tyskland, som ville være de oplagte steder for Rommedahl, der tør tage chancen. Han har haft mange steder hvor han ikke har kunnet komme på holdet, og nu bliver han 33 d. 22 Juli. Det vil være et dyrt nittelod hvis det viser sig de ikke kan bruge ham.

Mit råd vil være at komme væk nu, se om han kan forlænge sin karriere med nogle gode år i vante rammer, og nå topformen inden VM. Lad for engangs skyld være med at tænk på pengene som alle andre fodboldspillere gør i deres karrieres efterår!


Daniel Jensen
Nuværende klub: Klubløs

Evigt uheldige Daniel Jensen, der altid er ramt af skader er blevet fritstillet af Werder Bremen. Han havde engang et stort potentiale men jeg synes aldrig det er blevet forløst. Jeg er ikke sikker på han nogensinde bliver sine skader kvit og kan komme op i omdrejninger igen, hvilket er synd, for alle der kender ham fra hans unge dage i bl.a. Heerenveen ved hvor god han faktisk var, og kunne være blevet.

Jeg håber han kommer tilbage til Danmark, og spiller i Superligaen. Han vil uden tvivl hæve niveauet, og bidrage med en masse rutine, uanset hvilken klub han skifter til. Det vil måske også forlænge hans karriere at tempoet ikke er så opslidende som det er i udlandet. Det vil uden tvivl være det bedste for ham i mine øjne, hvis han kan slutte af med et par sæsoner som fast mand, og fuld spilletid uanset hvor det må blive.



Morten "Duncan" Rasmussen
Nuværende klub: Celtic

Det her er en svær en. Fordi på den ene side vil jeg gerne sige han skal tilbage i trygge rammer, men på den anden side så tror jeg at han sagtens kan få sit endelige gennembrud i udlandet. Jeg har aldrig været stor "Duncan" fan, men jeg tager hatten for at han konstant leverer varen hvoren han er.

Men jeg ved ikke hvad der er galt med "ham". Han kan ikke slå igennem i Celtic, hvor det ikke ligefrem lyser med stjerneangribere(Gary Hooper, Anthony Stokes, og  Samaras), og selvom han fik en fin start i Mainz gik det heller ikke som forventet.

Så hva nu? Jeg synes hans valg af klubber set udefra har været rigtig gode, og burde være steder han kunne slå igennem hvis han fik en ærlig chance, men det er svært at bedømme når han ingen kampe har fået. Omvendt vil det være for nemt allerede at skifte tilbage til den danske liga, fordi jeg føler han har opnået hvad han kan her, og han kan ikke blive meget bedre her. Han har brug for at blive udfordret på et højere niveau, og give udlandet en chance til. Hvis det ikke går må han evaluere til den tid.

Mit bedste bud vil være Holland, hvor danske angribere nyder stor succes for tiden. Med al ære og respekt for Junker, Skoubo, og Nicklas Pedersen, så synes jeg Morten "Duncan" kan hvis han rammer topformen levere på et ligeså højt niveau, og udviklingsmæssigt er han slet ikke færdig endnu, så jeg tror det kunne være spændende for ham at komme til Holland og prøve sig af hvis det er en mulighed.

Nicklas Bendtner
Nuværende klub: Arsenal

Jeg har sagt det i snart 2 år. Bendtner skal væk fra Arsenal, og det skal være NU! Ja Arsenal er en god klub, men faktum er bare at du udvikler dig ikke optimalt hvis ikke du får fuld spilletid, og finder en rytme. Bendtners udvikling er begyndt at gå i stå, hvilket er så surt, for ham selv og Dansk fodbold i sig selv.

For det er ikke fordi det burde være svært for en type som Bendtner at finde en klub. Alle ved han er et talent i svøb, og bare fordi der er mange ignoranter der kritiserer ham for hans performances for Arsenal det sidste års tid, så skal man også huske på hvor lidt han faktisk har spillet. For angribere handler alt om rytme, og hvis man ikke finder den rytme så kan man ikke få det til at fungere. Det er tæt på umuligt, uanset hvor god du er.

Man skal også huske på at han har 150 kampe på topniveau, og er kun 23 år. Han har spillet på de største stadions, deltaget ved slutrunder, og i mine øjne er det eneste der forhindre ham i spilletid er en af de bedste, og mest undervurderede angribere i verden når han er skadesfri(Robin Van Persie)

Ergo vil han kunne bidrage med en hulens masse, det eneste han skal have er en plads som forreste mand, for en klub i en god liga, og samtidig spille fast. Det er alfa omega! Han SKAL være første angriber, ellers kan han ligeså godt blive i Arsenal.

Personligt mener jeg en midterklub i PL vil passe perfekt til ham. Newcastle(som havde stor succes med deres sidste targetman), Sunderland, Everton, eller lave den frække, og tage til Aston Villa, og lave en potentiel farlig angrebsduo med Darren Bent?

Mulighederne er mange for ham, men personligt synes jeg han skal blive i Premier League. Hvis han tager til Tyskland, og Bayern München som rygterne siger, så vil konkurrencen, være for stor, og lunten for kort. Hvis han ikke slår til med det samme, vil alle være over ham, og det kan potentielt smadre det for ham. Han har brug for et sted hvor han for alvor kan skabe sig et navn, udvikle sig, og lade være med at tænke på trofæer, og Champions League. Det kommer alt sammen hvis han slår til.

Jeg synes bare det vil være en for stor chance at tage til endnu en storklub, hvor en plads på bænken altid vil være en stor mulighed, i stedet for at tage til en lidt mindre klub, hvor han kan være manden han vil blive satset på med garanti.

Thomas Sørensen
Nuværende klub: Stoke

Hvis fodbold ikke altid handlede om prisskilte, og personlige forventninger, så tror jeg Thomas Sørensen ville være fast ankermand for Stoke. Jeg synes personligt ikke han spillede sig af for Stoke, og er bedre end Asmir Begovic. Når det så er sagt,  så er realiterne bare anderledes. Thomas Sørensen er pt. andetvalg, og det er ikke holdbart for en keeper, hvis niveau berettiger til langt mere.

Han skal selvfølgelig væk, kampen om målmandspladsen på landsholdet kan godt gå hen og blive hård, hvis og så frem Lindegaard kan få spilletid, og med en Kasper Schmeichel som jeg mener burde være tæt på spilletid for landsholdet, hvis han kan holde niveau for Leeds.

Så hvis Sørensen vil beholde sin plads på landsholdet, så skal han sikre sig spilletid, og det tror jeg ikke kommer i Stoke. Tony Pulis er dog meget glad for Thomas Sørensen, og det er ikke sikkert han får lov til at slippe, men lad os lege med tanken om at han får lov.

Jeg tror han vil være meget eftertraget, og jeg ved ikke om det bare er mig men langt i mine øjne ville han kunne komme på holdet i rigtig mange Premier League klubber, hvor han har et fantastisk godt ry.

Bl.a. hans tidligere klubber Sunderland, og Aston Villa er ikke steder hvor målmandsposten er den mest sikre position. Det på trods af at Aston Villa har sagt at de vil sats på Brad Guzan i den kommende sæson.

Brad Guzan er et talent med et fint potentiale(har bl.a. spillet 19 kampe for USA's landshold.), men har altså kun spillet 16 kampe for Hull, de sidste 3 år, og ellers været andetvalg for Brad Friedel hos Villa. Det er ikke mange kampe, så for mig at se kan Villa ikke tillade sig at sige nej hvis en keeper som Thomas Sørensen viser sig at kunne erhverves for små penge.

i Wigan står de også med et keeper problem, efter det tidligere førstevalg Al Habsi, er taget tilbage til Bolton efter endt lejeaftale, men efter en god sæson hos Wigan, vil Bolton ikke slippe helt så billigt som Wigan havde håbet på.

Alt i alt er der massere af muligheder, så hvis Thomas Sørensen får grønt lys til at skifte, men vælger at blive vil det være mig en gåde, da fast spilletid må være den største prioritet for en spiller af hans kaliber.


Hvor mener i alle vores landsmænd i udlandet skal søge lykken i den kommende sæson? Er i enige eller uenige i mine argumenter? Kommenter nedenunder og giv jeres syn på sagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar