fredag den 17. juni 2011

Optakt til preseason: Arsenal, Valencia, Bayern München

Jeg vil i de kommende uger imens spillerne er på ferie, lave en optakt af forskellige klubber i de Europas største ligaer.

For heldigvis selvom fodboldspillerne i de største ligaer holder en velfortjent ferie, så arbejdes der stadig på højtryk på at udarbejde planer i de forskellige klubber. Sæsonen står snart for døren igen, og alt skal gerne på plads inden preseason, så man er forberedt så godt som muligt.

Min optakt vil derfor mest gå på, hvad jeg mener holdet skal gøre, hvor de skal forstærke sig, hvor de skal sælge ud, for at have chancen for at kunne nå deres mål.

Jeg vil prøve at fokusere på bredden så meget som muligt, så det ikke kun er topklubberne der er fokus på, og så vil jeg prøve at nå så langt ud som min viden rækker.

Så det altså sidste chance Mr. Wenger

Generelt:
er det hans sidste chance i Arsenal?

Tålmodigheden har været stor på Emirates de sidste mange år, og man har stadig tiltro til at Arsene Wenger er manden der kan skaffe holdet trofæer igen.

Jeg tror det er ved at være sidste udkald for Arsene Wenger, hvis han vil vinde noget. I en klub som Arsenal er det simpelthen skandaløst at man ikke har vundet et trofæ siden 04-05 sæsonen, og i sidste ende så må ansvaret falde hen på manageren.



En ting er i hvert fald sikkert. Man kan ikke som Arsenal fan være tilfreds med den måde holdet falder sammen på i foråret, år efter år. Det giver jo absolut ingen mening, og det er noget der skal arbejdes med, da jeg ser det som Arsenals helt store svaghed. Jeg ved ikke om det er en mental ting, eller om det er Arsene Wenger der kører sine spillere for hårdt, men det er tydeligt at se at den kvaliteten af indsatserne daler i takt med sæsonens forløb.

Ejerne viser dog stor tiltro til Wenger, og i år skulle han angiveligt ikke mangle penge til transfers, så må vi se om han formår at formøble dem ordenligt. 

Truppen.
Bye Bye Fabregas?

Arsenal har i mine øjne Premier Leagues bredeste offensiv. De har simpelthen så meget kvalitet på de offensive pladser, og så mange matchvindere at mange hold må kigge misundende deres vej. De havde i sidste sæson i mine øjne Premier Leagues bedste angriber i Robin Van Persie, og bedste spiller overall i Samir Nasri. Derudover når man kan have spillere som Chamakh, Arshavin, og Bendtner fast på bænken, så vidner det om høj klasse hos de forreste.

Forvarsmæssigt ser det helt anderledes ud i mine øjne, og når man ser på Chelsea, City, Liverpool, og Uniteds defensiv, så synes jeg at Arsenals skiller sig negativt ud ved at være den svageste. Koscielny viste i perioder hans værd, men led meget under ikke at have en fast makker i det centrale forsvar.

De har virkelig savnet Vermaelen, og jeg mener klart at der er brug for mere bredde på den position, da Djourou, ikke er god nok til at være 3. valg, og jeg synes personligt at Squillaci var et fejlkøb.

Det ser også ud til at der kommer en dæmper på spekulationerne omkring målmandsposten. I hvert fald de næste par måneder da Wenger angiveligt har udset sin unge polak Wojciech Szczęsny, som førstemålmand i den næste sæson. Nu må vi se hvor længe det holder, jeg er ikke overbevist endnu, men vil lade tvivlen komme ham til gode.

Jeg synes Arsenal mangler:

1 Wing. I stedet for Bendtner, der absolut ikke er wing.
1 Central forsvarsspiller, og sende Squillaci på porten.(sidste tvivler jeg dog stærkt på vil ske)
1 Kreativ midtbanespiller, og så få solgt Fabregas. Der er ingen over holdet, og hvis han virkelig vil væk, så skader det bare holdet at han bliver. Man kan nemt finde en fuldgod erstatning for den store sum penge de vil få for ham.
1 Chef på midtbanen. Der har virkelig manglet en oprydder siden Viera stoppede i sin tid, og selvom Wilshere, og Fabregas er klassespillere, så er de bare ikke frygtede som Viera var.

Valencia: Hvordan gør de det?


Generelt
Valencias Succestræner

Jeg har altid haft en svaghed for Valencia, hvor de i slut 90'erne og starten af 00'erne havde spillere som Mendieta, Aimar, Lopez, Baraja osv. De spillede brilliant fodbold, og så fik de en idé om at bygge et nyt stort stadion, som aldrig er blevet færdigbygget. Det har medført stor gæld, og derfor er jeg imponeret over man bare bliver ved med at stille et slagkraftigt hold på benene, der spiller rigtig flot fodbold.

Det har i høj grad noget at gøre med at de i mine øjne har en af Europas mest talentfulde trænere i Unai Emery. Han har skabt et solidt fundament, og er ikke bange for at give chancen til unge spillere, og viser dem tillid.

En klub med Valencias økonomi burde ikke ligge hvor de gør, fordi at de stortset hvert år har flere rygter om hvem der nu skal væk af deres nøglespillere, i stedet for at kunne fokusere på at bygge videre på det gode de har.

Valencia sluttede på en 3. plads i sidste sæson, hvilket må siges at være tilfredsstillende, og jeg kunne ikke forestille mig at målsætningen hed andet end top 4 og CL fodbold næste år.

Truppen.
Topscoreren Soldado

Derfor må Valencias største fokus være at holde på nøglespillerne, især Mata som deltager ved U21 EM er en ombejlet herre, og Joaquin er rygtet til Malaga.

Dog har de allerede hentet stjernefrøet Daniel Parejo i Getafe, og det er et rigtig fornuftigt indkøb både med henblik på næste sæson, hvor han kan gå ind og gøre en forskel fra start, men også hvis man ser på mulighederne for videresalg, hvilket man (desværre) bliver nød til at se på for en klub som Valencia, når man handler ind.

De har også forstærket det centrale forsvar med Adil Rami, som tiltræder efter at have været lejet ud til Lille, hvor de også købte ham for et halvt år siden.

2 rigtig stærke, og billige tilføjelser, men jeg synes stadig der mangler noget.

Valencias store svaghed må være at deres trup ikke er den bredeste, og jeg synes især der mangler mål fra midtbanens side.

Jeg synes Valencia mangler.
1 Målfarlig midtbane, der mangler en trussel hvis Mata forlader klubben.
1 Angriber hvis Soldado skulle gå i stykker. Jeg mener det burde være til at finde en med ligeså stor klasse som Aduriz
1 Målmand. Cesar Sanchez er efterhånden blevet 40 år, og det må være tid til at finde en ny der kan tage over.

Bayern München: Slut med sekundære placeringer!

Generelt
Velkommen tilbage Heynckes

Ovenstående kunne ligeså godt være en udtalelse fra Bayern München, for det er tydeligt med de indkøb, og mange trænerfyringer der har været de seneste år, at alt andet end trofæer er fiasko. Ser man på holdkortet er jeg også forundret over at det ikke er et hold der vinder mesterskabet igen, og igen. Det er dog det dejlige ved fodbold. Det handler ikke om kun om magt, og penge, og pointene bliver vundet på banen.

De har allerede nu oprustet kraftigt, ved at hente Rafinha tilbage til tysk fodbold, og hentet den Tyske førstemålmand Manuel Neuer i Schalke 04.

Der er også kommet ny træner til. Eller ny, og ny. Jupp Heynckes har nemlig trænet Bayern München to gange tidligere (den ene gang, dog kun som caretaker.). Det synes jeg er et genialt valg, og jeg tror han vil være den helt rigtige. Jeg synes nemlig at det virker som om at Bayern har manglet noget disciplin, og sløset i mange kampe, og det er i hvert fald noget Jupp Heynckes kan give.

Alt i alt synes jeg at de skridt Bayern München indtil videre har taget er fornuftige, og det bliver spændende at se hvad de ellers har i godteposen. For jeg er slet ikke i tvivl om at vi kommer til at se en del flere nyheder fra dette tyske galehus i løbet af sommeren.

Truppen.
Bayerns nye ankermand

Som skrevet har de allerede oprustet ved at hente Neuer, og Rafinha, men jeg synes stadig der mangler en del. De mister Klose, og Altintop, og det efterlader alligevel en del huller. Klose var, selvom han ikke var fast mand, stadig en god reserveangriber, og Altintop er meget alsidig og kunne dække mange positioner.

Når det så er sagt så var det ikke spillere der fik meget spilletid i sidste sæson, men bredde er også vigtig, og det er vigtigt der er skarp konkurrence om pladserne i storklubberne.

Forsvaret var heller ikke særlig imponerende, og jeg er ikke sikker på jeg vil blive ved med at satse på Daniel Van Buyten. Han er trods alt blevet 33, og det synes jeg efterhånden man kan se på hans præstationer. Derudover har Breno ikke slået til og har døjet meget med skader, og Holger Badstuber har ikke vundet mig over personligt.

Midtbanen er dog virkelig stærk på alle pladser, og der behøver man ikke rigtig at forstærke sig, selvom en gardering i stedet for Altintop nok vil være en god idé.


Jeg synes Bayern München mangler:
1 Angriber til at konkurrere med Mario Gomez om pladsen som spydspids.
2 Centrale forsvarsspillere, der har høj klasse. Det mangler virkelig! Man kan så skille sig af med en af 3 førnævnte.

Det var alt for min kommende optaktsserie i denne omgang. Er i enige/Uenige med mine betragtninger? Synes i jeg mangler at sætte fokus på noget, og hvilke klubber synes i jeg skal skrive om?

Ram kommentarene, og husk at følge med på Facebook/Twitter for at få de nyeste blogs, og andet lir fra sportens verden.

3 kommentarer:

  1. Virkelig god blog, fin læsning. Du har glemt, at Bayern har købt Bundesliga 2 topscoreren med det danske navn Nils Pedersen. Og så kommer Olic tilbage fra en skade, selv om det er tvivlsomt, om han nogensinde bliver den samme igen, tror jeg, at vi er godt dækket ind angribsmæssigt. Problemet med Van Gaal sidste sæson var, at han var ikke fokuseret på resultaterne, og det er en Heycnkes der imod, og Gal og Uli Hoeness havde deres problemer. Det ungår vi med Heynckes, da han er meget fokuseret på resultater, og er en god ven af Hoeness'. Som du siger mangler vi virkelig nogen til at forsvare, her ville en Alex hos Chelsea være fantastisk at hente, en Jeromé Boateng ville også være fin, men hans skader og hans vanvittige pris kan måske skræmme Bayern væk. Jeg synes også, at Bayern mangler nogen til at kunne tage over når en af Ribery og Robben bliver skadet. Og igen meget gode blogs du får sendt ud, bliv ved! :)

    SvarSlet
  2. @ Anonym.

    Alex kunne være et godt bud, en Jan Vertonghen fra Ajax, kunne jeg også forestille mig ville være interessant. Det er i hvert fald vigtigt at defensiven bliver styrket kraftigt.

    Og ja, havde da helt glemt Nils Petersen. Tak for tilføjelsen.

    Det blir spændende at se om hans utrolige scoringsgennemsnit er noget han kan holde fast i. :)

    Sidst men ikke mindst, tak for de pæne ord.

    SvarSlet
  3. Jeg må ærligt indrømme, at jeg intet kender til Jan Vertonghen, :I. Ja det bliver meget spændende at følge Nils Petersen næste sæson. :). Og det var så lidt. :P

    SvarSlet