tirsdag den 5. juli 2011

Superliga Optakt: HB Køge

Jeg vil i kommende 2 uger op til Superligaens sæsonstart poste blogs omkring samtlige hold i ligaen, hvor jeg vil komme ind på alt fra vurdering af spillertruppen, til ledelsesmæssige problemstillinger, og selvfølgelig komme med et bud på hvordan jeg tror de første 6 måneder af sæsonen vil gå.

Rækkefølgen af optakts blogs kommer til at være fuldstændig tilfældig, og er ikke baseret på andet end hvad jeg har lyst til at skrive om.

Det første jeg har valgt er HB Køge. En af de to oprykkerklubber, og det er en personlig overraskelse for mig at se dem i Superligaen igen. De har en meget ung, og urutineret trup, og har absolut ingen midler at købe ind for. Dog vil det blive spændende at se om alle "eksperterne" får ret i at de bliver prügelknabe, eller om de vil overraske.



2010/2011
Topscorer Simon Christoffersen

I sidste sæson lignede HB Køge absolut ikke et hold der ville tage sig af den ene oprykningsplads. Det er ikke så meget pga. en svag økonomi, og ung trup, men mere fordi der er så mange hold i første division, som virkelig satsede på oprykning, og jeg synes også rækken er blevet betydelig bedre. Det lykkedes dog i sidste ende at hold Vejle på afstand med et gab på hele 9 point.

HB Køges flotte resultater sidste sæson kom i hus med en god offensiv tilgang til tingene, og i de kampe jeg har set generelt positiv fodbold. De sluttede sæsonen af med rækkens næstbedste offensiv(58 mål), og tredje bedste defensiv (35 mål), begge snit er ganske pæne, og slet ikke til at klage over.

Når det så er sagt så skal de nu op, og lege med de tunge drenge, og er de klar til det? Det er sjovt at man skal spørge sig selv om det efter en suveræn sæson, og en pænt overlegen oprykning. Dog er det ganske forståeligt, fordi der er stadig stor forskel på at spille i Superligaen, og 1. Division.

Truppen.


Tilgange: Daniel Dulong Meinike, og Ronnie Bendtsen
Afgange: Marco Agger, Kenneth Bjergsted, Morten Nielsen, Søren Nielsen, Marco Jørgensen.)

Jeg har en ambivalent følelse til HB Køges trup. På den ene side er den utrolig spændende, og det bliver rart at se en masse spændende spillere få chancen på højeste niveau. Dog er der ikke specielt meget bredde i truppen, og der er langt i niveau fra de bedste spillere til deres afløsere.

Bo Storm
Man har bevidst skilt sig af med en del spillere, som man ikke mener var klar til Superliga fodbold, og det virker til at man gør alt for at stramme livremmen, så man kan hente nye kontraktfrie spillere ind. Jeg tror i hvert fald nok at der skal komme et par transferfrie spillere til ind i truppen.

Ind er kommet to transferfrie spillere, i Daniel Dulong Meinike, fra FCMs akademi, og Ronnie Bendtsen fra Næstved, og derudover har man suppleret truppen med nogle unge talenter fra egen U19 trup.

Mine største bekymringer omkring truppen er klart defensiven. De har kun Thomas Guldborg Christensen, der har tidligere erfaring fra Superliga fodbold, og selvom der er en del rutine at hente i både backen Andreas Sørensen, og den fysisk stærke midterforsvarer Thomas Sørensen, er det bare noget andet når man skal op i landets bedste række. Derudover er der ikke meget erfaring at hente fra den lokale 22 årige målmand Morten H. Jensen, der dog er et ganske pænt talent.

Offensivt er de langt bedre stillet. Midtbanen består af kendte navne som Martin "Polle" Christensen, Lasse Kronborg, Mads Laudrup, Marcel Rømer, og Bo Storm, og der er ingen tvivl om at det her er en midtbane der vil frem i verden. Det er kreative, hårdtarbejdende spillere med et godt blik for spillet, og der er massere af talent her, som sagtens kan begå sig i Superligaen.

Angrebet består af stortalentet Simon Christoffersen, der er holdets targetman, og sammen med Fabio Da Silva(ja ham fra Randers), så danner de en farlig, og meget alsidig angrebsduo. Til at supplere dem har man bl.a. Lee Rochester Sørensen, på 17 år som måske står overfor et gennembrud i den kommende sæson, og fodboldnomaden Adda Djeziri, der påtrods af sine blot 22 år allerede har spillet i 7 klubber.

Jeg må indrømme jeg er spændt på at se hvad denne unge trup kan levere, og jeg har stor respekt for det de har klaret indtil videre.

Profiler: Thomas Guldborg Christensen, Bo Storm, Simon Christoffersen.

Ledelse
Per Rud

Jeg har stor respekt for ledelsen i HB Køge. Man har indset at satse på ungdomsafdelingen er vejen frem, for en klub uden de store midler, og det har man fået mere end maksimalt udbytte af. De unge talenter har grebet chancen, og jeg er fuld af beundring over måden det er sket på.

Selvom man er rykket op, er man ligeglad. Overlevelse i Superligaen er målet, men det er ikke noget man satser midler man ikke har på. Hver en mønt bliver vendt, og selvom der ikke er penge i transferbudgettet overhovedet, så har man stadig en slagkraftig trup, og jeg synes sportschef Per Rud har gjort at utrolig flot stykke arbejde.

De er realistiske i den lille klub på Sjælland, og i en verden hvor det er nemt at blive revet med af alt snakken om Superliga fodbold, sponsorer, og TV penge, så er de kolde. Der skal bare ikke investeres unødigt, og der vil ikke blive rykket en tomme ved deres koncept.

Det kræver balls of steel, at stå fast ved sit koncept når der står mange millioner af kroner på spil, og uanset hvad, må man tage hatten af for det.

Træner / Filosofi
Auri Skarbalius

Træneren for HB Køge er Brøndby ikonet Auri Skarbalius, og som assistent har han en anden rutineret ræv i den gamle danske landsholdsspiller Per Frandsen. Auri Skarbalius skifter dog til Brøndby efter årsskiftet, hvor han bliver assistenttræner.

Skarbalius har været træner for HB Køge siden 2006, og Per Frandsen har været hans assistent siden 2009, og endnu engang bliver det slået fast hvor meget kontinuitet har at sige for et holds succes. Skarbalius, og Frandsen vil gerne spille hurtig fodbold med massere af kreativ frihed, og det fortæller mig at de er rigtig gode til at finde sit holds styrker, og svagheder, og samtidig har massere af mod.

For det kræver mod at indføre et attraktivt koncept, da det ikke er nemt at få det til at flyde. Hurtig direkte spil er vel nok den sværeste spillestil at mestre, i hvert fald i mine øjne, da det er teknisk rigtig svært, og kræver en fantastisk forståelse for sine medspillere. Det er noget der tager tid, men det ser ud til at det er lykkedes dem.

Spørgsmålet er så bare. Vil de fortsætte konceptet, eller vil de gå i Horsens mode, og grave sig ned med 10 mand på egen banehalvdel, og forsvare 0-0 i så lang tid som muligt?

Jeg må indrømme at det kan jeg ikke forestille mig. Du har dine forcer i offensiven, og i det kreative spil, og du har ikke rigtig en masse fysisk stærke spillere der kan dominere i duelspillet. Derudover vil det heller ikke være særlig smart i mine øjne at rykke på noget der har virket så succesfuldt for HB Køge, som deres nuværende spilkoncept har.

Det er en spændende trænerduo, med et spændende koncept, og jeg glæder mig til at følge dem i fremtiden.

Afrunding / Hvad skal de gøre


Jeg må indrømme at jeg HÅBER på at HB Køge overrasker, fordi jeg er træt af at se på hold forsvare med 10 mand, fordi det har virket for dem. Det er ikke underholdende, og jeg er en tilhænger af offensiv fodbold.

Samtidig må jeg dog også indrømme at jeg ikke tror på dem. Jeg kan ikke se hvordan HB Køge, skal kunne overleve en sæson i Superligaen, hvor bredden er så jævnbyrdig, og hvor klubberne har større budgetter end HB Køge. Hvis de bare bliver ramt af enkelte skader er det usikkert om de bliver erstattet af spillere der har kvalitet til Superliga fodbold.

For at HB Køge skal have overleve skal der i mine øjne noget rutine til forsvaret, som kan sikre stabilitet i de nervepirrende nedrykningskampe. De skal blive ved med at spille deres offensive spil, selvom det kan være naivt, så er jeg af den overbevisning at man skal spille på ens styrker, og jeg mener helt klart at HB Køges styrker ligger i det kreative, fremadrettede spil. De har alt at vinde, og intet at tabe, og de skal håbe på at deres sammentømrede trup, kan klare skærene.

Hjertet håber på at HB Køge kommer til at levere en masse underholdende kampe, og i sidste ende overlever, men fornuften fortæller mig at de befinder sig i bunden af ligaen når vi rammer vinterpausen. Jeg tror dog ikke på de vil blive kørt over, som mange eksperter spår.

Bud på position ved vinterpausen: 12


Det var så første del af Superliga optakten. Hvad synes i? Har i samme syn på HB Køge som mig, og hvor tror i at de ender henne af? Skriv jeres mening i kommentarene.

1 kommentar:

  1. Hej RedPoppy

    Jeg synes du skriver nogle interessante blogs både her og jeg har set dig på Bold.dk. Anyways jeg står og skal have skrevet en artikel om Premier League i den kommende sæson, og vil gerne betale lidt for det. Artiklen er lidt utraditionel da den skal benyttes i en forum-tråd. Jeg håber du kunne være interesseret - kontakt mig evt på andreas@mpo-ltd.com.

    Mvh

    Andreas

    SvarSlet