mandag den 11. juli 2011

Superliga Optakt: Silkeborg IF

Jeg vil i den kommende tid til Superligaens sæsonstart poste blogs omkring samtlige hold i ligaen, hvor jeg vil komme ind på alt fra vurdering af spillertruppen, til ledelsesmæssige problemstillinger, og selvfølgelig komme med et bud på hvordan jeg tror de første 6 måneder af sæsonen vil gå.

Rækkefølgen af optakts blogs kommer til at være fuldstændig tilfældig, og er ikke baseret på andet end hvad jeg har lyst til at skrive om.

Det fjerde hold der blev trukket op af den magiske(og usynlige) nummerhat, var Troels Bechs tropper fra Silkeborg. Silkeborg overraskede mange, ved i den forgangne sæson at hente en flot femteplads hjem, selvom truppen er smal, og målet sådan set bare var at overleve, og alt andet derefter ville blot være en bonus. Hvordan ser SIlkeborgs chancer så ud i år? Kan de gentage succesen, eller måske blive endnu bedre? Det vil jeg give en vurdering af i dette indlæg.

2010 / 2011


Målet var klart fra start af, og det blev der ikke rokket ved uanset hvor meget medierne gerne ville have Troels Bech til det. Man skulle bare overleve, og man ville ikke tænke på noget andet før det var sikret. Netop den indstilling tror jeg var med til at redde dem, fordi truppen er en af Superligaens smalleste, og budgettet også er meget tæt på at være det mindste. Kun SønderjyskEs og FCNs var mindre.

En sjov lille ting jeg faldt over da jeg researchede til bloggen var at Silkeborg sidste år havde scoret 5. flest mål i Superligaen, men deres topscorere Kaimar Saag, og Jesper Bech magtede blot at lave 7 mål hver. Det viser i mine øjne to ting. Man mangler i allerhøjeste grad en målfarlig angriber, men omvendt har man også mange spillere der kan afgøre kampe, hvilket selvfølgelig også har sin fordel.

Forsvaret lukkede 2 mål mindre ind i sidste sæson end i deres comebacksæson året forinden. Selvom 2 mål mindre var en forbedring, så lukkede man altså stadig 49 mål ind, hvilket var ligeså dårligt som Esbjerg, og kun blev overgået af FCN, og Lyngby.

Jeg tager dog hatten af for Silkeborgs indsats sidste år. Jeg regnede med de ville være meget tættere på nedrykning, men Troels Bech har fået det maksimale ud af en meget smal spillertrup, og et meget lille budget, og de har fået sig en rigtig sammentømret enhed i Silkeborg. Der sker ikke mange udskiftninger, og man formår langsomt at bygge videre med unge spillere der slår igennem. Man har også været god til at sælge spillere på de rigtige tidspunkter, og fik således solgt to af deres nøglespillere i Rajko Lekic, og Jim Larsen uden rigtigt at blive så mærket som man kunne forestille sig.

Alt i alt en mere end godkendt sæson fra SIFs side, som i mine øjne var sæsonens positive overraskelse.

Truppen


Ind: Nicolaj Ritter, Marvin Pourié, Sune Kiilerich, og Josip Solic.
Ud: Kenneth Falkenberg, Thomas Bælum, Thomas Hansen, Mathias Valentin


Som det første af de hold jeg vælger at sætte fokus, kan man faktisk se de har forstærket sig, og ikke blot hentet erstatninger for tabte spillere.
En ung Sune Kiilerich

Der er blevet hentet en til hver kæde. Jeg må ærligt indrømme jeg kender ikke Josip Solic udover jeg ved at han er en kroatisk målmand, men de andre 3 spillere er jeg sikker på nok skal kunne gøre en forskel i SIFs førsteholdstrup. Sune Kiilerich var hypet som et af de store danske forsvarstalenter for blot få år tilbage, og han har nu været ude og få noget erfaring i Italien, hvor det ikke blev til den succes som han havde håbet på. Om det bliver en startplads i første omgang er jeg usikker på, men han er helt sikkert ikke en dårlig reserve at have.

På midtbanen har man hentet ungdoms landsholdsspilleren  Nicolaj Ritter, fra FCMs akademi(hvor Sune Killerich også fik sin fodboldopvækst). Jeg ser ham som en spændende kantspiller, der vil være en joker at kunne sætte ind hvis man skal jagte et sent mål. Han er en fremtidig playmaker, så hold øje med ham.

Marvin Pourié? Hvem er han? Jo han er et tidligere såkaldt "stortalent" som de sidste år er gået lidt i glemmebogen på Schalkes andethold. Jeg kan huske da han blev hentet til Liverpool som ungdomsspiller, hvor der var store forventninger, som han desværre ikke levede helt op til. Jeg fik set ham i nogle kampe dengang, og han er en udmærket spiller, og i hvert fald god nok til Superligaen. Det bliver spændende om han er den goalgetter, som Silkeborg savner. Jeg har ikke set ham siden han var i Liverpool tilbage i 2008, men der var han i hvert fald et fint talent.

Førstemålmanden er Lasse Heinze, og han er en ganske udmærket keeper. Ikke en af ligaens bedste, men bestemt heller ikke en af de dårligste, og er allerede i sin unge alder ved at være en rutineret herre. Her er man i hvert fald ikke sårbar.

Forsvaret ser også fornuftigt ud. Man har både Frank Hansen, og Christopher Poulsen der kan spille venstre backen, men da Frank Hansen primært bliver brugt som kant nu, så vil Christopher Poulsen nok sidde solidt på den. Dog fint alternativ man har i Frank Hansen.

Højrebacken er det for mig overraskende Dennis Flinta, der ser ud til at være førstevalget. Ikke så meget fordi han er en dårlig højreback, men han har altid i sin karriere spillet enten midtbane eller angriber, og at blive omskolet til højreback så sent i sin karriere er usædvanligt. En reserve her ville være optimalt, da man ikke har så mange midterforsvarere, så selvom Sune Kiilerich sagtens kan spille en fin højerback, så vil det være bedst hvis man hentede en reserve for Flinta.

Centralt spiller den unge duo Thorbjørn Holst, og Simon Jakobsen, og det er en duo jeg har store forventninger til i den kommende sæson. En fysisk stærk duo, og selvom Simon Jakobsen i mine øjne er den mest talentfulde er det iøjnefaldende hvor rutineret Thorbjørn Holst han spiller. Den stabilitet han viser, og ro han udstråler findes ikke hos mange unge forsvarsspillere.
Thorbjørn Holst

Man havde forsvarsproblemer sidste år, men når man kigger på den defensive del af truppen, ser den fin og talentfuld ud. Med et lille budget kan man ikke bare hente løntunge spillere, og når man har talenter som Simon Jakobsen, og Sune Kiilerich så er det bare med at lade dem få spilletid, da de kan gå hen og give klubben en tiltrængt million indsprøjtning senere hen.

Midtbanen ser lidt tynd ud tilgengæld, især kanterne. Man har Christian Holst, og Frank Hansen, som jeg går ud fra primært vil spille på kanten, men hvad pokker gør man hvis en af dem bliver skadede? Rykker Jesper Bech, som har stor succes som hængene angriber derud? Rykker Dennis Flinta væk fra sin højreback? Synes ikke det vil være helt optimalt. Godt nok har man hentet Nicolaj Ritter, men selv for et lavbudget hold som Silkeborg er 3 kantspillere ikke nok. Der skal hentes en, og gerne to til ind som jeg ser det.

På den centrale del af midtbanen er man tilgengæld pænt besat. Her har man Kasper Risgård, Martin Svensson, Martin Ørnskov, og Jesper Mikkelsen. Det er en solid midtbane, med flere forskellige typer, og jeg ahr på fornemmelsen at Kasper Risgård især vil blive en stor gevinst i den kommende sæson. En rigtig stærk midtbane, som nok skal volde mange hold problemer.

i angrebet har man i hvert fald nok spillere, men spørgsmålet er så bare om der er kvalitet nok. Jesper Bech, og Kaimar Saag kommer til at være sikre startere som det ser ud nu, men jeg må indrømme at Silkeborg skal håbe at Marvin Pourié er en mand med mål i støvlerne, fordi endnu en sæson med en angriber under 10 mål vil ikke være godt nok. Jeg er ikke sikker Kaimar Saag er manden der burde lede Silkeborgs angreb, men man har stor tiltro til ham. Derudover har man Lars Huldgaard Christensen, men han kommer først tilbage til foråret efter en operation tidligere på sæsonen.

Bare rolig, jeg har ikke glemt ham. Selvfølgelig har man også en af de mest respekterede angribere i Superligaen Henrik "Tømrer" Pedersen, men jeg ved virkelig ikke hvor man skal putte ham henne af. Hvilken position spiller han efterhånden? Han har jo efterhånden spillet dem alle, når han ikke har været skadet :)

Profiler: Thorbjørn Holst, Kasper Risgård, Jesper Bech.

Ledelse


Adm. Direktør Kent Madsen
Når jeg skriver de her blogs går det op for mig hvor stor respekt jeg efterhånden er begyndt at få for de danske ledelser. Det begynder at se bedre, og bedre ud, fordi man er begyndt at finde sig en rigtig god identitet. Man ser det i AGF, HB Køge, og FCN som jeg tidligere har skrevet om, og også i Silkeborg har de fundet et koncept der virker.

Man har næsten kun danske spillere, og selvom de fleste af dem er unge spillere, og har været i klubben i mange år, så har man også en masse spillere med rutine som kan lære fra sig. Heriblandt "Tømrer", Christopher Poulsen, Jesper Bech, og Jesper Mikkelsen. Det er en rigtig god blanding, og så har man også en sammentømret trup, hvoraf de fleste har været i klubben i rigtig lang tid, hvilket er med til at give en fantastisk harmoni, og moral.

Jeg kan også godt lide den realistiske tilgang de har til tingene. De ved godt at de tit vil være underdogs, og derfor er målsætningen heller ikke højere end at få stabiliseret sig i landets bedste række, så man kan få en sund økonomi, og vedligeholde truppen. Man bliver ikke revet med af gode resultater, og begynder at snakke sig bedre end man er. Der er KUN fokus på sin egen målsætning hvilket kan være svært for selv de mest profesionelle mænd i fodbold verdenen.

Hvis de bliver ved med at have den sunde tilgang til tingene skal de nok forblive en stabil aktør i den danske Superliga, og hvis de samtidig formår at udvikle sig, så ser jeg en rigtig positiv fremtid for Silkeborg.

Træner / Filosofi

Troels Bech

Man kan elske eller hade ham, og jeg elsker ham! Det er ingen hemmelighed at jeg går med en stor trænerdrøm, og en af dem jeg ser op til er Troels Bech. "Hvorfor?" er der mange der tænker. Han er jo blevet fyret stortset alle de steder han har været.

Jeg kan godt lide hans filosofi. Han spiller offensivt fodbold, med hurtigt kombinationsspil langs jorden, og er i mine øjne rigtig god til at få det maksimale ud af sine spillere. Han er handlekraftig, og jeg har altid haft det indtryk af at han er en mand der ved hvad han laver. Jeg synes i hvert fald han er en utrolig spændende træner, fyringer eller ej, og det han har gang i, ovre i Silkeborg er imponerende.

Han har gjort Silkeborgs hold til én enhed, der er et af de hold i ligaen der i mine øjne arbejder bedst sammen. De kæmper røven ud af bukserne for hinanden, og man er garanteret en mandfolkeindsats næsten hver gang de går på banen, og det har jeg respekt for.

Han er ikke bange for at prøve nye ting af, og give unge spillere chancen så længe de er gode nok, og for mig at se er han rigtig god til at give de unge spillere et skub i den rigtige retning, så de får udviklet sig positivt, og ja jeg har næsten kun positive ord at sige om ham.

Det kan godt være det er mig der er blind af "kærlighed", men jeg er altid så objektiv som jeg kan være, men for mig at se har han en masse egenskaber der gør ham til en af de bedste trænere(den bedste  i mine øjne), i rækken. Det kan selvfølgelig argumenteres for at han ikke er pga. titlerne, men nu har han jo aldrig været træner i hverken FCK, eller Brøndby, og da der ikke er mange andre der har vundet titler i Danmark i de sidste mange år kan det godt være lidt svært.

Afrunding / Hvad skal de gøre

Silkeborg skal nok klare sig i år, om de får en ligeså god sæson som sidste år er svær at spå om. Deres trup ser ud til kun at blive bedre, og de unge spillere har fået et års Superliga rutine mere. Der vil dog altid være en risiko for et hold som Silkeborg da de er meget sårbare overfor skader, og løber man ind i 4-5 uheldige af dem på samme tid, kan det godt koste en masse point. Det kan man dog ikke gøre så meget ved, så længe man ikke har penge i kassen til at hente mange forstærkninger.

Jeg synes ærlig talt bare Silkeborg skal gøre som de har gjort tidligere. Investere i unge spillere, med videresalgs potentiale, og få rutinerede kræfter, for det er den rigtige vej at gå for dem, som det er nu. De har et godt fundament at bygge videre på, så det skal der ikke ændres på.

Hvis man skal se på nogle af de svage led, så vil jeg sige angrebet. Vigtigheden af en angriber der kan lave mange mål, er stor. Det at have en spiller der er garanti for mål, er guld værd for alle små hold, og det er i høj grad noget som Silkeborg mangler. Derudover noget mere bredde på kanterne, og backpladserne, men ellers så synes jeg faktisk truppen ser fin ud til at klare målsætningen som jeg går ud fra igen i år vil hedder at man skal overleve i den bedste række for enhver pris.


Bud på position ved vinterpausen: 6

2 kommentarer:

  1. Fin blog. Jeg synes dog din analyse af Silkeborgs kanter er lidt tyndbenet. Martin Svensson er ikke decideret wing, men jeg synes jeg har set mange SIF kampe med ham som kant.

    Derudover er Frank Hansen højre benet og vel nærmere et alternativ til Dennis Flinta end Christopher Poulsen. Og mon ikke alternativet til venstre back i stedet er Tømrer som har fået mange kampe på den plads. Ellers har Simon Jakobsen fået en del kampe på venstre back som kan give Sune Killerich chancen i midterforsvaret.

    Silkeborg har en smal trup, men jeg vil netop mene, at en af deres fordele er, at mange af deres spillere dækker mange pladser. Jesper Mikkelsen er et andet eksempel på en der kan dække pladser både på midtbanen og i forsvaret.

    SvarSlet
  2. Du har ret i at Martin Svensson godt kan spille wing, og gøre et fint arbejde derude, det vil jeg gerne indrømme jeg ikke havde taget højde for. Han er en god teknisk spiller, så han er helt sikekert en mulighed.

    Du har desuden også ret i at Tømrer spiller venstre back for tiden, det har han i hvert fald gjort i træningskampene, hvilket var en detalje jeg glemte at få med.

    Det er naturligvis en fordel at man har mange fleksible spillere, men man skal også passe på med at udnytte det for meget, da det sagtens kan skade rytmen i spillet, hvis man ikke får lov til at have de samme medspillere på samme pladser over flere kampe.

    Det er her jeg mener at Silkeborg har sin fordel, da mange af spillerne efterhånden har rundet et godt stykke over de 50 kampe for klubben.

    Men rigtig godt indlæg med nogle gode pointer, som jeg klart giver dig ret i. Min eneste bekymring ved den smalle trup er bare at hvis man bliver ramt af 4-5 skader på en gang, så kan det vise sig at være for meget til at man bare kan rokere rundt på de fleksible spillere.

    SvarSlet