fredag den 29. juli 2011

Katastrofalt, eller forventet?

I'm back! Det var skønt med lidt ferie, og afslapning. Nu er jeg tilbage, og klar til at blogge igen. Der er massere af ting at tage fat på, og lad os starte med noget af det mest oplagte. Nemlig de danske holds præstationer i Europa i denne uge.

Folk snakker om hvilken katastrofe det er for dansk fodbold, og at vi burde klare os langt bedre. Jeg er til dels enig, men lad nu være med at dømme holdene ude på baggrund af første kamp. Såvidt jeg ved står alle hold med ok muligheder for at gå videre, og selvom ingen fik noget drømmeresultat, så er der ingen af de danske hold der er helt ude af kampen om at gå videre.

Jeg har selv fået set alle kampene, og det er jo den samme gamle sang om danske hold i Europa. Vi mangler kynisme foran mål, og der bliver lavet alt for meget sløseri flere steder på banen. Dumme boldtab, og forkerte beslutninger der bliver taget alt alt for ofte, men hvorfor er det sådan for dansk fodbold?

Lad os tage en kort gennemgang af kampene, med dårligste udgangspunkt først.



Ried 2-0 Brøndby IF

Det vel nok dårligste resultat set med danske briller, for som Brøndby spiller for tiden har jeg svært ved at se dem vinde 2-0 eller bedre. De kan ikke lukke af bagude, og det er som bekendt nøglen til at gå videre i Europa. Hvad værre er dog, at man slet ikke kan score på sine chancer. Det er almindelig kendt at man i europæiske kampe, ikke får mange af dem, og 3-4 100% chancer er simpelthen mere end hvad man kan forvente, sådan som Brøndby spillede.

Der er en verden til forskel for om man kommer fra sådan en kamp med et vigtigt udebanemål, og derfor er det også en mindre katastrofe ikke at score, når man har alle muligheder for at gøre det.

Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig optimistisk omkring returkampen. 2-0 er ikke den største føring, men alt skal virkelig fungere perfekt i begge ender for Brøndby, for at de går videre. Brøndby stadion er ikke det uindtagelige fort som det før i tiden har været, og så dårlige er Ried altså heller ikke.

Det eneste positive man kan tage med fra første opgør er at man skabte en masse chancer, for det har man brug for med den kynisme holdet besidder foran mål pt.

OB 1-1 Panathinaikos

Utaka er en omvandrende joke, og jeg fatter ikke hvorfor han ikke blev udskiftet i kampen mod Panathinaikos. Jeg så ganske vist ikke kampen mod FCK, men imod FCN, og Panathinaikos så jeg to ting fra hans side af. Massere af brændte chancer, og dårlige beslutninger der blev taget. Ja han er til fare for ethvert forsvar, men det er da kun på de første meter.

Han evner jo ikke andet end at have øje for målet, og når man er så uskarp som han har været, både hvad angår førsteberøringer, og afslutninger, så er man ikke meget værd. Angribere skal være egoister, men man skal også kunne tage de rigtige beslutninger, og det har Utaka ikke magtet, og det virker ærlig talt som om at han er mere interesseret i at sælge sig selv end at hjælpe OB til et godt resultat.

Dog skal der lyde en stor ros til OBs mandskab. De spillede positiv fodbold, og gav den en kæmpe skalle. De skabte mere end hvad jeg havde forventet, og de er bestemt ikke ude af kampen om en billet til CL endnu. Selvom det er svært at tage til Grækenland, og få et positivt resultat med hjem, så synes jeg ikke at Panathinaikos var skræmmende rent defensivt. De har nogle gode teknikere, men hvis OB kommer til bare halvt så mange chancer, som i opgøret forleden, så skal det altså kunne lykkes.

Er der et hold der kan gøre det, så er det OB. De har en masse rutine, og burde ikke lade sig kue af den kulisse man kan komme ud for når man spiller i Grækenland. Jeg er forsigtig optimist, fordi jeg tror at OB nok skal komme frem til chancerne, men jeg er bare bange for at ligesom med man så i første opgør, så evner man ikke at score på sine muligheder.

FCM 0-0 Vitoria Guimaraes

Jeg er faktisk skuffet over FCM ikke kommer frem til mere end hvad de gør. Jeg er skuffet over den måde man griber tingene an på, og ikke for alvor satser på at ryste portugiserne. Det var jo dårligt nok hvad man kan kalde en kontrolleret offensiv man havde gang i. Resultatmæssigt er 0-0 et ok udgangspunkt, og derfor også rangeret højere end OBs, men spillemæssigt var det langt fra godt nok.

Det er naivt at satse på at man kan få et godt resultat på udebane, mod et i mine øjne bedre hold. Jeg synes det var tydeligt at man godt kunne ryste portugiserne fysisk, men man ikke turde nok. Dertil skal det dog også siges at de stod rigtig godt defensivt, og ikke ville meget fremad banen.

Det er dog noget man kan argumentere om i en evighed. Skal man gå længere frem på banen, og satse på at man kan få et mål, eller er risikoen for at modstanderen scorer for stor til det.

Hvis jeg havde været Glenn Riddersholm, så ville jeg have satset noget mere da det var tydeligt at der var stor respekt for FCM, fra portugiserne af, hvilket i mine øjne kan være et tegn på to ting, og højst sandsynligt nok bare en kombination af disse.

1: Man er tilfreds med 0-0, og tror man kan afgøre det på hjemmebane
2: Man har ikke evnerne til at kunne sætte sig igennem, og være spilstyrene

Jeg synes i hvert fald det er mere farligt at satse lidt ekstra i hjemmekampen, mod sådan et hold, end det er at tro på et godt resultat på udebane.

FCK 1-0 Shamrock Rovers


Endnu en spillemæssigt skuffende præstation, men heldigvis er resultatet fint, og selvom det ikke så lige godt udd hele tiden, så skal den altså køres hjem i Irland. For mig at se så var det mere FCK's usædvanligt lave niveau der var skyld i at Shamrock faktisk lignede et hold med lidt klasse, og ikke fordi de faktisk er gode.

Det er klart at hvis man ikke hæver niveau betydeligt, så er der selvfølgelig en god chance for at Shamrock leverer sensationen, men jeg kan ikke se FCK spille to så dårlige kampe på så kort tid. Det er truppen for god til.

Der er dog ingen tvivl om at det her var et wake up call for FCK, og at der i europæisk fodbold bare ikke er så mange walkover modstandere mere som der var for 5 år siden.

Man fik et godt resultat på baggrund af en skidt indsats, og det er hvad man skal tage med til returopgøret.

Fælles for alle danske hold

Niveauet var utrolig lavt, og jeg synes ærlig talt at det var OB der leverede den bedste præstation spillemæssigt. Der eksisterer dog absolut ingen former for kynisme i dansk fodbold på internationalt plan. Det er virkelig skræmmende for det er jo ikke et nyt fænomen at danske hold skal bruge utrolig mange chancer for at score når det er ude i Europa.

Jeg væmmes ved det, for det er utrolig frustrerende at sidde og holde med danske hold i Europa. Man er typisk underdog, men leverer gode præstationer, men gang på gang bliver der ikke leveret i begge felter, hvilket er katastrofalt.

For spillemæssigt kan de godt hamle op med deres modstandere, men hvor mange gange har vi ikke set danske hold haft et utal af muligheder, for blot at se modstanderholdet score det afgørende mål 5 minutter før tid, første gang de har et skud på mål?

Jeg har ikke en logisk forklaring på det her. Før i tiden troede jeg på det var erfaringen, men nu har jeg set bl.a. Krohn Dehli, og Peter Utaka brænde på det skammeligste, og det er vel to af de mest erfarne spillere i Superligaen.

Det bedste bud jeg har er at man er vant til et lavt niveau i superligaen, og en anden tilgang til tingene. Her får man langt mindre chancer, og så er der vel også bedre muligheder for at man misser, hvis man er "kold". Det er ikke nogen undskyldning, men jeg kan ikke se hvorfor danske spillere der laver 10-15 mål pr. sæson, ikke kan score på store muligheder blot fordi det er i Europa.

Uanset hvad er det et problem der skal fixes inden returopgørene. Hverken OB eller Brøndby har råd til at misse så mange chancer hvis man vil videre. FCM er vel nok det hold jeg forventer får mindst muligheder for at score baseret på første kamp, så der skal også kynisme til.

FCK skal bare op på et helt andet niveau, hvis de vil gøre sig nogen som helst forhåbninger om at komme i CL gruppespillet, og det er på alle fronter(desværre).

Til slut vil jeg lige vende tilbage til overskriften. Er det forventet eller en katastrofe det de danske hold har leveret? Hvis vi isolere resultaterne er det en lille fiasko, men jeg vil ikke hoppe på den sensations journalistik, vi har set fra diverse danske medier, der får det til at lyde som om at de danske hold allerede er ude af Europa.

Jeg forventer stadig at vi har mindst 2 hold videre til næste runde, ellers vil det være skuffende.

Hvem skuffede mest af de danske hold? Hvem tror i går videre? Ram kommentarfeltet, og del din mening.  Husk også at følg bloggen på Facebook for at blive opdateret med nye indlæg.

1 kommentar:

  1. godt blogindlæg. for mig har de danske hold skuffet i den første runde, men jeg glæder mig til retur kampene:

    Shamrock Rovers-FCK

    jeg tror FCK har en god chance i retur kampen. De må være virkelig motiveret efter at have skuffet i den første kamp.
    jeg giver dem 75%

    Panathinaikos-OB

    OB spillede temmelig godt men scorede ikke på deres chancer. de får ikke nær så mange chancer i Athen, så de må være meget mere kyniske.
    jeg giver dem 20%

    Brøndby-SV Ried

    brøndby brænde alt for mange 100% chancer i den første kamp til at få et godt resultat med hjem. Men de har stadig rimelig chance.
    jeg giver dem 45%

    Vitoria Guimaraes-FCM

    FCM var alt for defensivt orienteret i den første kamp så de bliver nød til at rykke længere op på banen, får at true Guimaraes mål.
    jeg giver dem 35%

    SvarSlet