fredag den 18. november 2011

Poul Hansen + OB = ?

Jeg elsker OB. Det er ikke fordi jeg er fan af dem, men de er et af de hold der den sidste tid har truffet flest beslutninger, som har delt vandene totalt. I denne uge tog de så endnu en beslutning, der har fået stor opmærksomhed da man valgte at ansætte en af de mænd i dansk fodbold jeg respekterer mest som sportsdirektør, nemlig Poul Hansen.

De fleste kender Poul Hansen, og har i et vel af andre artikler i ugens løb, læst alt om ham, og hans person, så det springer jeg let, og elefant over. I stedet vil jeg kigge på, om han er den rigtige person at ansætte, og hvad han bringer til bordet.

Positivt nyt for Henrik Clausen

En person der kan ånde lettet op er Henrik Clausen. Jeg er 90% sikker på at denne ansættelse betyder at medmindre han slutter katastrofalt af i de sidste kampe i efteråret, så er han træner minimum indtil sommerpausen.

Jeg regner i hvert fald ikke med at Poul Hansen vil begynde i sit nye job, ved at tage en så stor beslutning, som at fyre en træner, indtil han har identificeret problemerne i truppen fra de indre linjer, og prøvet at løse dem på sin egen måde. Det vil virke totalt ukarakteristisk, og ulogisk i hvert fald.

Jeg er også sikker på at Poul Hansen vil kunne hjælpe Henrik Clausen mht problemhåndtering i truppen, og omkring medierne. Det er jo ingen hemmelighed at Henrik Clausen er en presset mand, og det må være svært for en urutineret træner at håndtere så stor en krise helt alene. Poul Hansen har været i galehuset i Lyngby da de gik konkurs, og var hårdt pressede, og han har været træner i AGF. Han er vant til at arbejde under pres, og alligevel har han altid været vellidt, og ingen har betvivlet hans kvaliteter som træner. Han udstrålede altid en stor ro, og det er noget OB har brug for i disse tider så de kan komme igennem denne her sæson så nemt som muligt. Det er selvfølgelig ikke for sent at gøre det til en god sæson, men der skal et mindre mirakel til, før OB fans vil kigge tilbage, og sige at det var en succes sæson.

Slut med de store armbevægelser

Jeg har altid beundret OB for de store armbevægelser, og viljen til at turde tage nogle chancer med spillere med store egoer, og store behov. Jeg er dog ret sikker på at det ikke er her Poul Hansen vil gøre sig stort bemærket. Han har altid mixet 3 faktorer i sin trupsammensætning. Erfaring, talent, og arbejdsomhed. Det var sjældent at man så kæmpe store egoer, som var en enmandshær, og i manges øjne var hævet over resten af holdet.

Det gjorde tit at man fik en meget homogen trup, og som jeg også skrev i min sidste blog, så har det været OBs største problem i mine øjne. Hvilket man i mine øjne, også har erkendt ved ansættelsen af en person som Poul Hansen, der har en filosofi der vægter en anden type spillere højere.

Så der får mig til at tænke at man begynder at gå over i en anden boldgade nu på transfermarkedet. Man har fået en sportsdirektør der er vant til at arbejde med unge talenter fra sine trænergerninger, og jeg synes det er et positivt, men meget overraskende signal Thomas Christensen sender til omverdenen. Jeg havde i hvert fald ALDRIG gættet på at det ville blive Poul Hansen, når man har set hvordan OB har arbejdet på transfermarkedet siden Kim Brink kom til klubben i tidernes morgen.

Respekt til Thomas Christensen


Jeg har stor respekt overfor OBs direktør. For det kræver altså sin mand at indse at der er noget i vejen med ens koncept, og lave en 180 graders vending på nogle områder. Om Poul Hansen så er den rigtige mand er svært at sige. En ting er jeg dog overbevist om, og det er at man får en mand med den helt rigtige tilgang til tingene, og som på en periode over de næste 3-4 transfervinduer vil være i stand til at skabe en helt ny OB trup, som med garanti vil få en langt mere homogen sammensætning i forhold til hvad OB har nu. Det tør jeg godt garantere.

Det eneste problem jeg har ved at man ansætter Poul Hansen er at jeg altid mest har set ham som træner, og ikke en sportsdirektør. Han har altid haft et godt øje for spillere, og været fantastisk til mandskabspleje. Så på papiret burde han have de kvaliteter der skal til,  og det bliver interessant at følge ham i sin nye rolle.

Jeg ønsker i hvert fald alt mulig held og lykke til Poul Hansen, som er et af mine store træneridoler, og håber at opgaven vil lykkes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar