fredag den 9. december 2011

Alt den fokus, på alt det forkerte.

Puha. Jeg føler mig mæt i år. Ikke så meget fodboldmæssigt, for det kan man trods alt aldrig få for meget af. Ikke i mit tilfælde. Tilgengæld er jeg fandens træt af skandaler. Lad det være fodboldspilleres privatliv, eller skærmysler på banen. Jeg er virkelig træt af det faktisk, for jeg synes det er super ærgeligt at en stor del af alle artikler har fokus på fodboldspilleres byture, reaktioner på banen osv. Kort sagt, alt der ikke har med fodbold at gøre faktisk.

For fluekneppere er jeg naturligvis godt klar over at "reaktioner på banen" har noget med fodbold at gøre, men håber i fatter pointen alligevel.

Jeg forstår godt hvorfor artiklerne bliver skrevet, men jeg bliver simpelthen bare nødt til at få det her ud. Hverken fordi jeg er naiv, og tror bloggen ændre noget, men jeg tvivler på jeg er den eneste der har det på samme måde.

For helt ærligt. Hvor mange herinde tager det alvorligt om Ashley Cole laver et V tegn, Suarez giver en finger, eller noget i den dur. So fucking what? Det er spillere der har følelserne ude på tøjet, og er det ikke det vi seeere godt vil have?

Men okay. lad os dele det op, så jeg kan fortælle hvad jeg mener der burde stå i medierne og ikke burde. Det er i min perfekte verden, hvor jeg er chefredaktør!

I min verden


Denne chefredaktør har nemlig forståelse for at fodbold er et spil, hvor vi fans gerne vil have spillere der spiller med hjertet. Der kæmper til sidste blodsdråbe, og ikke giver op. Der er så lille en streg for hvor grænsen bliver overskredet når det gælder verbale tilråb til modspillere, eller håndtegn imod tilskuerne at denne redaktør mener at man bare helt skal lade være med at skrive om det, simpelthen for at beskytte sporten for at blive for politisk korrekt, og stadig bevare sjælen i det.

Selvfølgelig er der en grænse ved racistiske tilråb, som gir direkte rødt, og hvis der bliver gruppe hejlet efter en 3-0 scoring, men jeg håber lidt pointen er sivet ind.

Jeg er også træt af at der er så stor fokus på at spillerne går i byen, som om der er noget nyt i det, og er deres koner utro, og jeg ved ikke hvad. Det er jo ikke noget nyt, og jeg tør godt vædde med at hvis vi går 20 år tilbage i tiden, så var det sgu det samme. Så denne chefredaktør vil have en linje der hedder at ALT hvad der ikke har indflydelse på spillet på banen, skal der ikke laves mere end en artikel om, fordi så kan der ikke koges mere suppe på lortet.

Fernando Olsen burde aldrig være med i FUF.

Overskriften siger det hele. Jeg har haft travlt på det sidste, men jeg er ivrig seer af Fodbold Uden Filter, og fik set op på de sidste par afsnit, og Fernando Olsen er jo helt væk.

For jer der ikke så det handlede det for ca 2 uger siden om Racisme, og Morten Olsens udtalelse til BT, omkring at der ikke var racisme i fodbold.

Jeg synes det er fint der er fokus på racisme. Hvis der altså var konkrete sager med racister involveret.

Det kan godt være jeg er latterlig, men jeg synes ikke det er slemt at der bliver slynget et ord som "abe" ud midt i en fodboldkamp, efter en stempling som ham HIK spilleren gjorde. Ville alle kunne love sig selv højt og helligt de ikke kunne finde på at gøre det samme? Jeg er ikke racist, men hvis en lavede en karrieretruende takling på mig, så ville jeg ikke kunne være sikker på jeg ville kunne holde følelserne inde. Selvfølgelig er det forkert, men hvorfor skal man udstilles som racist fordi der flyver en enkelt forkert bemærkning ud i kampens hede? Alle der har spillet fodbold ved at den slags kan ske for selv den bedste, og selvfølgelig skal han have sin straf, det er ikke det. Jeg vil bare ikke have alt den fokus på det bagefter medmindre man faktisk finder ud af at manden ER racist.

Så Fernando Olsen. Alle er enige om at racisme er ikke okay, men du skal satme også lære at kende forskel på racisme, og dårligt timede bemærkninger, for jeg vil ikke finde mig i at du kalder folk som mig racist hvis jeg en dag skulle komme til at kalde en sort spiller for en abe hvis han brækker benet på mig. Falske beskyldninger om racisme er for mig næsten ligeså slemt som at være racist, fordi at få det plagiat på sig, uden at være det må være så rædselsfuldt, at jeg ikke kan forestille mig det.

Så når Morten Olsen siger at det her bliver blæst op, og der faktisk ikke findes decideret racisme i dansk fodbold(som det ser ud nu) så har han faktisk ret. Hvis du mener det modsatte er du velkommen til at ringe til ham HIK spilleren der blev vist ud, og kalde ham racist. Det tror jeg han vil blive rigtig glad for at høre.

Afrundning


Lad nu fodboldspillere være mennesker udenfor banen. Jeg er pisse ligeglad hvem der går i byen, og kommer i slagsmål. Jeg er ligeglad hvad de laver i deres fritid, så længe det ikke har effekt på deres indsats på banen, så kunne de rejse jorden rundt dagen før en kamp, og jeg ville stadig bare trække på skuldrene og sige "nå". Det er fanme ikke en skandale at leve som normale mennesker, HELLER ikke fordi der er en fodboldspiller.

Jeg er ligeglad med om Wayne Rooney siger fuck ud til kameraet, og om Luis Suarez giver fingeren til et bundt fans. Jeg er ligeglad med utrolig mange af disse bataljer, da du kan finde 100 af dem i hver kamp, som kameraet ikke opfanger. Det er ikke en sindsoprivende handling, og det må være op til den enkelte at vurdere den er forkert. Jeg vil bare sige jeg har spillet fodbold i mange år efterhånden, og sådan noget sker hele tiden. Jeg gør det, medspillere gør det, modspillere gør det, og ved i hvad det sjoveste af det hele er?

Når kampen er færdig, så trykker man hinanden i hånden, og siger god kamp. Derfor skal det ikke blæses op, fordi der skal bare ikke lægges mere i det, end at det er 22 mand der virkelig brænder for at vinde, for sig selv, holdet og deres fans skyld, og det er den type spillere vi allesammen elsker, og ville ønske vi havde 25 mand af på holdkortet. Det sørgelige er bare at de bliver færre, og færre fordi at der ikke er plads til spillere med en fanden i voldsk attitude mere. Desværre.

Hvad mener i kære læsere? Er jeg helt gal på den?

1 kommentar:

  1. EDIT: For jer der ikke har set det kan afsnittet findes her. Det er afsnittet fra d.27 november, hvor der bliver diskuteret racisme med Fernando Olsen.
    http://onside.dk/onsidetv/fodbold-uden-filter/1

    SvarSlet