tirsdag den 13. december 2011

Julen er fodboldelskernes tid!

Jeg elsker juletiden. Ikke så meget pga. TV2s årlige julekalender, risengrød, eller Wham 24/7 i radioen. Nej juletiden er nemlig her hvor man for alvor begynder at kunne se styrkeforholdene i Premier League. De fleste hold har de sidste små 3½ måned spillet ca 20 kampe, og nu begynder trætheden, både fysisk og mentalt at melde sig. Det lyder underligt, men nu hvor de Europæiske kampe er ovre, så skal der lige pludseligt spille ekstra mange kampe i PL.

Fra denne weekend, og frem til d. 4 Januar bliver der spillet 5 PL runder. Det svarer til en PL kamp hver 3½ dag ca, og disse tider plejer at give nogle store udsving.

Hvem husker ikke sidste år hvor Chelsea lignede en klar titelvinder, bortset fra en skidt periode der varede fra midten af november, til efter det hårde juleprogram? Deres statestik lød på 1-4-4 i den periode. Inden da var de gået 9-1-2. Selvom de rejste sig og gik 11-3-3, så sluttede de stadig 9 point efter Manchester United.

Et andet eksempel på et hold der var lige ved, og næsten var Liverpool i 08/09 sæsonen. De starter 10-2-1! I en periode fra 22 november til 28/1 går de 3-7-0. Efter det går de 12-2-1, og bliver kun nr 2 efter Manchester United med 4 point.

Det er blot to eksempler på hold der reelt set tabte mesterskabet i de meget hårde vintermåneder, og der er sikkert mange flere.

Hvad er årsagen?

Det er umuligt at sige 100% sikkert hvad årsagen er, til at hold går i stå i netop disse måneder, men er det bare et tilfælde? Jeg tvivler ærlig talt.

Jeg tror simpelthen det er en blanding af mental, og fysisktræthed. Det er den mest logiske forklaring, men her ser man også det utroligt vigtige i at have en bred trup, fordi det er især i denne periode med mange kampe på kort tid, at man skal kunne give flere spillere tid til at restituere. Man skal sørge for at have alle spillere skarpe, så man ikke er bange for at sende marginal spillerne i aktion, af frygt for at det vil svække holdet markant.

Jeg tror at et hold som Spurs, som har slidt utrolig meget på sine spillere, sammen med Arsenal der samtidig har haft utrolig mange kampe kan få det hårdt, da mange af deres nøglespillere ikke har fået mange pauser, og jeg synes der er utrolig langt fra deres start 11'er, til deres reserver. Især nu hvor man ser på at Arsenal er hårdt ramt af skader.

Omvendt tror jeg her at det kommer til gode at Manchester United ikke har kørt så hårdt på sine stamspillere i europæisk sammenhæng som de andre topklubber. Meget kan man sige om Alex Ferguson men han er en af de mest rutinerede trænere i gamet, og han ved hvor hårdt juleprogrammet er, og derfor stiller han nøjagtig med det hold der skal til for at vinde de fleste kampe. Det er ikke altid kønt men det er effektivt.

Liverpool, og Chelsea tror jeg ikke vil være så forfærdeligt mærkede heller. Liverpool har ikke haft så mange kampe som de andre hold, da de ikke er med i de Europæiske turneringer, og Chelsea har i mine øjne den bredeste trup, sammen med City. Lig dertil at Villas-Boas ikke har haft en fast start 11'er, pga han lige har skullet finde sig til rette, og det tror jeg også er noget der vil komme ham til gode.

City er jeg ikke sikker på. Jeg sidder med den følelse af at der må komme et tidspunkt hvor deres niveau dykker. De spiller fremragende fodbold, men de har heller ikke ramt "muren" endnu. Rammer de først den så tror jeg at de vil være et af de hold der vil få allersværest ved det, da de er blevet hypet så meget, og der er så meget pres på dem. Alt andet end en sejr imod Arsenal på søndag kan være kickstarten på en krise, da man så kan risikere at være á point med United, og kun 4 point foran, Spurs, og Chelsea.

Det er altsammen hvis, og hvis, men netop denne tid er året, er noget af det bedste for mig som tilhænger af Premier League. Det er så sindsygt spændende, og afgørende en tid af året, for hvis man først rammer en krise i december, så inden man ved af det, så er topholdene stukket af, og mesterskabet er stortset tabt efter en halv sæson.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar