søndag den 23. oktober 2011

Jeg kan godt lide Kanariefugle

Lad mig først og fremmest sige, jeg er ikke ornitolog. Jeg er heller ikke specielt glad for fugle generelt. Jeg har dog lige siden Norwich rykkede op, og besluttede sig for ikke at hente større navne til klubben, men i stedet fastholde deres koncept blevet meget glade for dem.

Da jeg inden denne sæson lavede optakt om Premier League på andre sider, blev jeg igen, og igen gjort opmærksom på at jeg ikke havde Norwich som nedrykker, og det er på trods af at de opererer ud for et af de mindste budgetter, og er det hold med KLART mindst erfaring.

For før denne sæson kendte mange ikke navne som Steve Morrison, Anthony Pilkington, David Fox, osv. Vi havde i hvert fald ikke set dem spille, det er jeg meget overbevist om.

For inden denne sæson, havde Norwich start 11'er imod Liverpool(som var uændret 4 kampe i træk) samlet set 12 kampes PL erfaring, og det var mest som indskiftere for deres respektive klubber.

Jeg er en af dem der ser den næstbedste engelske række, og da Daniel Pacheco blev udlejet til Norwich i sidste sæson fangede de min interesse, og jeg var DYBT imponeret. De spillede flot kombinationsspil, og var meget offensivt mindede. De var disciplinerede bag til, og knoklede som gale.

Det fandt jeg meget charmerende, og jeg synes det var utrolig flot. Grunden til deres spil imponerer mig er fordi at mange af deres spillere for blot få sæsoner siden optrædte for klubber i både 3. 4. og 5. bedste engelske række. Flere af spillerne har faktisk non-league fodbold, og havde arbejde ved siden af. Nu er de så i blandt de 20 bedste hold i landet.

Det er imponerende i sig selv. Hvad der gør det endnu mere imponerende er at de er rykket op fra League 1, til Premier League på 2 sæsoner under Paul Lambert.

I disse tider hvor rigmænd overtager Premier League klubber, og forvandler dem fra fodboldklubber, til deres eget lille monopoly spil synes jeg det er charmerende at Norwich gør tingene på den gammeldagsmåde. Ingen fancy navne, ingen spillere der har overskredet sidste salgsdato fra en storklubs bænk. Nej de har beholdt samme stamme, og hentet spillere der har de kvaliteter holdet skal bruge, og i den nuværende trup er erfaring tydeligvis ikke et krav for at komme på holdkortet.

Alle arbejder stenhårdt for hinanden, hvilket nogle statistikker jeg fandt da jeg læste optakt på Liverpool vs Norwich forleden. Norwich var inden denne weekend det hold i Premier League der havde distanceret flest kilometer. Derudover løb både Bradley Johnson, David Fox, og Russell Martin over 14 kilometer. Det er de 3 eneste spillere i PL pt der har gjort det i en kamp i år.

Jeg har respekt for hold der generelt arbejder for små midler, og leverer flotte præstationer, og samtidig gør det med en udmærket form for fodbold. Det synes jeg personligt er virkelig inspirerende, og i moderne fodbold også utrolig sjældent. Derfor kunne jeg også selvsikkert skrive inden denne sæson at jeg tror på at Norwich klarer den.

For når man har så sammentømret et mandskab som Norwich har, er så discplinerede, og arbejder så meget som de gør, så er jeg også af den overbevisning om at man burde kunne klare den. Der er trods alt noget som penge ikke kan købe. Det er ydmyghed, selvtillid, og vilje til at kæmpe fra dommerens første fløjt, til det sidste.

De 3 kvaliteter stråler ud af samtlige Norwichs spillere, og derfor er jeg overbevist om at de klarer den. Indstilling kommer man i mine øjne langt med i fodbold, også med begrænset talent.

Så en anbefaling til jer fodboldelskere derude. Se Norwichs kampe, og nyd dem. Fordi de er en uddøende race i en sport hvor alt for meget handler om penge, og alt for lidt om kærlighed til spillet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar