tirsdag den 4. oktober 2011

En takling der fik mig til at tænke

Endnu en fodbolduge er overstået, og vi går nu ind til endnu en landskampspause. Denne blog skal dog ikke handle om Danmarks kommende udfordringer men derimod en takling fra weekenden der fik mig til at tænke en tanke, jeg har haft mange gange før, men som pr. automatik altid bliver skubbet væk indtil den næste fejldom der går med/imod mit hold.

"Hvorfor ikke bare indføre videooptagelser"

Jeg mener helt seriøst at det er for dårligt at fodbolden kan retfærdiggøre overfor sig selv at vi ikke udnytter den teknologi vi har til rådighed. Det er jo ikke fordi at problemet med fejlkendelser er blevet løst, blot ved at der i europæiske kampe er kommet flere dommere f.eks. Det er jo heller ikke blevet bedre med mere kommunikation hos dommerstanden.

Der er stadig en alt for stor fejlmargin, og det gælder både udvisninger, straffespark mm. Beslutninger som vil kunne ændre kampe, og i mange tilfælde har direkte indflydelse på kampens vinder.


Challenge System = Overskueligt system


Jeg er ligeså stor fan af Amerikansk fodbold, som jeg er fan af vores version af det. Derfor er jeg også meget inspireret af mange af de tiltag de har, og et af de bedste, som jeg mener vi burde indføre i fodbold er Challenges.

"Challenges" er en ting som en træner kan benytte sig af 2 gange i en NFL kamp. Det bruges på spil, hvor dommeren har taget en beslutning, som træneren mener er helt forkert, og kan så prøve at omstøde beslutningen til sin fordel ved at benytte sig af en Challenge.

Hvis han har ret, så bliver beslutningen omstødt, og hvis ikke så koster det en Timeout(hvilket kan være ret værdifuldt i NFL).

Det er meget overskueligt. Det tager typisk 1-2 minutter at få klaret en situation hvor der bliver benyttet en challenge, men det er tilgengæld med til at gøre at situationer som dommeren har dømt fejlagtigt ikke vil afgøre kampene, som vi ser det gang på gang i fodbold. Ja der går jo ikke en uge uden en fejldom der får alvorlige konsekvenser for et hold i en stor liga.
Hånd på? Ikke ifølge dommeren.

Tænk på hvilke konsekvenser der kunne være undgået hvis vi havde haft sådan et system.

Irland kunne være kommet med til VM, i stedet for Frankrig da Henry ulovligt havde hånden på det mål der sendte Farnkrig videre i stedet for Irland.

England kunne være gået videre ved VM, men Lampards scoring blev underkendt imod Tyskland da kampen stadig var spændende.

Det er ikke sikkert udfaldene ville være ændret uanset hvad der var sket, men lets face it. Det var kæmpe beslutninger der fejlagtigt gik imod både England, og Irland.

Ja i har sikkert allesammen historier af jeres egne, som har været med til at ødelægge en hel weekend fordi en vis person klædt i sort skulle bortdømme dit hold.(vær velkomme til at del dem i kommentarene da det bare vil gøre argumentet for TV billeder stærkere)

Hvorfor er folk imod?

Jeg kommer ikke til at forstå hvorfor folk er imod det. Jeg kender godt til det største, og nok mest kendte argument, men jeg synes stadig ikke det giver nogen mening.

"Det tager for lang tid"
"det vil ødelægge tempoet i kampen"

Okay first of all. Det er i mine øjne bagateller i forhold til hvad konsekvenserne ved ikke at bruge teknologien er, men jeg har da et par forslag til løsninger.

"det tager for lang tid" - Ja måske er 2 minutters tid meget for mange fans, men så synes jeg at man skal gøre som i Amerikansk fodbold, og så indføre storskærme på stadions, så fans kan følge med i hvad dommeren ser. Det vil få tiden til at gå meget hurtigere for dem på stadion, og hvad vil det svare til? En 3-4 replays, og en tår af din fadøl? Jeg kan ikke se problemet, så længe beslutningen er rigtig.

"Det vil ødelægge tempoet i kampen" - Det er i mine øjne et lidt mere seriøst problem. Det kan nemlig ødelægge tempoet i kampen, og derfor skal man også indrette reglen sådan at den ikke kan misbruges som en timeout. Det kan man gøre på flere måder.

- Man kan fratage en udskiftning hvis man ikke får ret i sin challenge.
- Man kan gøre at det kun er evt røde kort, mål/annulerede mål, eller straffesparks situationer det bliver brugt imod. De situationer opstår sjældent i kampene.
- Man får kun 1 eller 2 challenges pr. hold.
- Tiden der bliver brugt på challenges skal selvfølgelig ligges til, hvilket vil skabe en endnu mere dramatisk ekstra tid

Jeg synes i hvert fald selv de 4 ting vil gøre at reglen ikke bliver misbrugt for at tage tempoet ud af kampen, og kan samtidig bidrage til en endnu mere spændende afslutning på kampen med 2-3 minutters mere ekstra tid oven i det normale.

Afrunding

Jeg synes i hvert fald det er dybt tåbeligt at vi skal diskutere det her år efter år. For det kommer vi til indtil det bliver indført, for der vil altid opstå kontroversielle situationer, og det er bare et spørgsmål om tid før det afgør en VM finale, mesterskaber, nedrykninger eller andet der vil have store sportslige, og økonomiske konsekvenser.

Er det virkelig det vi er kommet til? Er det ikke mere logisk at vi faktisk får en fair afgørelse på tingene, når muligheden faktisk eksistere?

Jeg skal da være ærlig at sige at hvis det var en fejldom en gang imellem ville jeg kunne godtage romantikernes argumentation, men uanset hvilken fangruppe du er fra, så brokker man sig mere over dommerens præstation, end man roser den.

Om ikke andet så indfør det på en prøveperiode over en sæson. Prøv det af til en slutrunde, eller i EL. Jeg synes bare det er så tåbeligt at ideen ikke bliver undersøgt, så man kan hjælpe dommerne, og klubberne til at få de bedst mulige forhold at udføre deres arbejde under, når det er tydeligt at fejlkendelser er så stort et problem i moderne fodbold, som det er.

Hvad mener i? Er det på tide at vi overgiver os til teknologien, eller skal vi forblive romantikere, og loyale overfor sporten, som den ser ud nu?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar