fredag den 19. august 2011

Min første og sidste Mourinho blog.

Normalt så gider jeg ikke diskutere ham. Jeg finder ham ikke interessant, som alle andre gør. Hvorfor? Fordi det kommer ikke bag på mig længere, at han gør de ting som han gør. Han gør alt med samme grundlag, nemlig at fjerne fokus fra holdet, og over på sig selv.

Han har ALTID gjort det. Han har altid opført sig som om at han var mentalt forstyret, men det gør genier bare engang imellem, for det er nødvendigt at gøre som han gør, for at hans "taktik" som han altid har brugt vil virke.

Hvilken taktik? Jo nemlig den at holde fokus fra spillerne, og deres resultater, og lægge fokus, og dermed presset over på ham selv. Han kan jo være ligeglad med hvad medierne skriver om ham, og hvad managers rundt omkring i landet mener om ham. Han ved hvor kort lunten er i Real Madrid, og derfor tager han ALLE midler i brug for at give ham den ekstra fordel der end må ligge i det.

Hvad ligger der så af fordele i at opføre sig som en arrogant stodder? Jo lad os kigge på effekten af hans handlinger.

Effekten

Lad os tage det scenarie, der udspillede sig under kampen mod Barcelona forleden. Der er tumult, Marcelo bliver udvist, der er kæmpe tumult, og hvad gør Mourinho så? Jo han gør da det mest naturlige i hele verden, og stikker en finger i øret/niver Barcelonas assisterende manager.

Hvad får det så af konsekvenser. Jo han får nok nogle dages karantæne i den spanske liga, og en flot bøde, men hvad så udover det? Hvorfor gør han det? Jo for hvad kunne konsekvenserne ellers have været.

I en verden hvor det ikke var sket, så forestiller jeg mig noget lignende med, en masse fokus på andre ting der langt henad vejen vil kunne skade truppen mere. F.eks spørgsmål som, "det var utrolig dumt af Marcelo, skal han ikke droppes meget hurtigt?" eller "fatal indsats imod Barcelona, vil de cruise let og elegant til mesterskabet i år?" eller andre skadende spørgsmål.

I stedet er fokus på HAM, og næsten KUN ham. Hvor mange blogs er der omkring det store slagsmål der var, og hvor stor en skandale det i virkeligheden er at der kommer 3 røde kort på så kort tid, og så stor tumult i en kamp imellem to af de mest respekterede klubber i verden?

Nu får Mourinho i stedet for chancen for at tage tumulten op med spillerne internt, og i fred og ro fra mediernes søgelys, for de har travlt med at skrive om at Mourinho er blevet ond, og at han endnu engang er gået over stregen.

Det er alt sammen selvfølgelig blot et muligt scenarie, men der kan ikke være tvivl om at hvis Mourinho ikke skaber sig åndsvag, så vil der være langt mere fokus på spillerne, hvilket i sidste ende vil kunne skade spillertruppen, og derfor tror jeg at han gør som han gør. Mit eneste argument er at han altid har gjort det, bare i langt mindre ekstrem grad.

Jeg tror bare ikke det er tilfældigt at disse sager altid opstår i kampe, hvor der er tumult, eller at der kan komme unødigt/dårligt fokus på truppen/enkelte spillere.

Er det okay?


Mourinho har i årevis skabt sig til pressemøder, i medierne, og på TV under kampene. Der er ingen tvivl om at det set fra managers/spillere i andre klubber, er frustrerende, og utrolig usportsligt. For medierne er det fantastiske historier, og for nogen dødelige er det underholdende.

Jeg er personligt utrolig ligeglad, da jeg selv mener at jeg har set igennem hans trick, og jeg synes da det er genialt, for det virker jo åbentlyst. At jeg ikke bryder mig om det er noget helt andet, da jeg mener hans metoder er utrolig ucharmerende, men igen han kan jo være ligeglad med hvad folk som mig mener.

Det er bare en anden måde at manipulere medierne på, og der kan ikke herske nogen tvivl om at det virker, fordi det fjerner totalt fokus fra spillerne, hvilket i sidste ende også fjerner en stor risiko for at længerevarende kriser vil opstå.

Jeg synes det er sjovt at medierne begynder at snakke om at han er blevet ond. Jeg ser det mere som om at han bruger mere ekstreme metoder, fordi at han er i en større klub, hvor det med stor sandsynlighed kræver nogle spektakulære historier for at fjerne fokus fra holdet.

Det kan selvfølgelig også være at jeg tager fejl, og at han faktisk er skingrende sindsyg, men jeg tror ikke at mentalt forstyrrede personer er i stand til at have så stor succes i så mange klubber, og være så vellidt iblandt så mange spillere. Det er jo ingen hemmelighed at Mourinho alle dage har været fantastisk til spillerpleje, og at han har været en af de bedste i gamet til at beskytte sine spillere.

Hvad mener i? Er Mourinho tabt bag en vogn, eller er der en mening med galskaben?

2 kommentarer:

  1. Utrolig god blog - det har fået sat tankerne igang!

    SvarSlet
  2. Du gentager dig selv for mange gange, hvilket gør det lidt langsommeligt at læse.
    Ellers udemærket blogindlæg ;)

    SvarSlet