mandag den 20. juni 2011

Optakt til preseason: Newcastle, Real M, AC Milan.

Efter et par dages pause synes jeg igen det er blevet tid til at kigge henover de Europæiske liga, og sætte fokus på et par af holdenes optakt til sæsonen. i Del 1 var det Arsenal, Valencia, og Bayern München, der blev skrevet om. I Del 2 blev der stillet skarpt på Liverpool, Juventus, og Schalke 04.

Vi skal nok en gang til England, og se hvad Newcastle preseason kan byde. Derudover har jeg valgt at rette fokus mod, AC Milan, og  Mourinhos tropper fra Madrid.

Newcastle: Alle sejl sat mod succes!
Manageren Pardew

Generelt

Newcastle var sidste år et af 3 oprykker hold, og hvis man kigger på det faktum er en 12. plads rigtig godt. Dog er Newcastle ikke noget almindeligt oprykker hold, fordi de krævende fans fra Newcastle er vant til mere succes fra nogle især gode år i 90'erne. Dog skal det siges at med 3 point mere var de rykket helt op på en 9. plads, og med 1 point mindre var de rykket ned på en 14. plads



Newcastle er heller ikke et almindeligt oprykker hold, forstået på den måde at de altid bruger pæne summer på spillere, og generelt har en mere løntung spillertrup end den gennemsnitlige Premier League oprykker.

Alt i alt vil jeg betegne sidste sæson som et meget logisk udfald for The Magpies. De er trods alt oprykker, og selvom man er en meget ambitiøs klub, tager det tid at skabe succes, og Newcastle havde sidste år et meget unormalt problem set på deres kanter.

For mens pointhøsten på udebane var rigtig god, havde de noget så underligt som et hjemmebanekompleks! St. James Park har altid i mine øjne været en af PLs bedste hjemmebaner, men i sidste sæson hentede man kun 26 point i 19 hjemmekampe. Det er både dårligere end bl.a. Blackburn, og Wolverhampton!

Dog hentede de 20 point på udebane, hvilket var bedre end Liverpool, og kun 6 point dårligere end Chelsea, og 5 point mindre end hvad United hentede på fremmed græs.

Hjemmebanekomplekset skal dog fjernes, og alt peger generelt mod bedre tider for Newcastle. Alan Pardew har meldt ud at man vil såvidt muligt holde på profilerne, og handle kraftigt ind, så ambitionerne om Europæisk fodbold kan indfries.

Truppen
ham som alle elsker at hade

Truppen er langt fra god nok, og det er over hele linjen der skal handles ind hvis man vil op i tabellen. Midterfeltet i PL er stort i kommende sæson, og kampen om de sidste Europæiske pladser er stor. Derfor mener jeg at der skal handles stort ind hvis ambitionerne skal nåes.

Indtil videre har man lavet 3 signings. Yohan Cabaye, der kommer fra Lilles nyslåede mestre, Sylvain Marveaux der længe var rygtet til at skulle til Liverpool, og Demba Ba der kommer fra nedrykkede West Ham.

To rigtig gode køb i Yohan Cabaye, og Demba Ba, og så en ubekendt i Marveaux. Han har en slem skadeshistorik, men skulle være en god venstrekant.

Jeg synes der skal nyt bold i forsvaret. Danny Simpson er udmærket, men der er brug for konkurrence på højre back positionen. Mike Williamson, og Coloccini er heller ikke det bedste midterforsvar man kunne tænke sig, og det ellers tidligere stortalent Steven Taylor er faldet helt igennem. Derfor kunne jeg også godt tænke mig at man forstærkede sig her.

Midtbanen ser det lidt lysere ud,  med Barton, Tioté, og Gutiérrez har mere etablerede navne, med i mine øjne mere klasse. Kevin Nolan er et stort tab dog, og var klubbens topscorer sidste sæson, men jeg er sikker på at Newcastle nok skal finde en god erstatning henover sommeren.

Angrebet. Ja lad mig blot konstatere at det ser ikke for godt ud. Leon Best, Løvenkrands, Ameobi. Det lyder ikke frygtindgydende vel? Heller ikke statistisk set hvor det kun er blevet til 18 mål imellem de 3(6 hver). Leon Best har dog en pæn fremtid foran sig, og han skal nok få massere af spilletid næste år, men det er tydeligt at der skal hentes minimum en klasseangriber, og gerne to for at øge konkurrencen oppe foran.


Jeg mener Newcastle skal hente.
1 Central forsvarspiller
1 Højre back
1 Højre Wing
1 Offensiv midtbane
2 Angribere


AC Milan: Rossoneri er tilbage

Får han en ligeså god sæson næste år?


Generelt

Det er syv år siden Milan sidst vandt Scudettoen, men som bekendt så skete det igen i år, til stor forløsning for Berlusconi og holdets trofaste tilhængere.

Der er dog plads til forbedringer på det aldrende Milan mandskab, især hvis man vil gøre sig forhåbninger om både at gøre sig i CL, og den hjemlige liga. Dog må jeg sige jeg er vildt imponeret over stabiliteten Milan viste henover sæsonen, og man sluttede blot sæsonen med 4 nederlag i den hjemlige liga.

Det vidner også om stor kvalitet i bredden at man kun havde Thiago Silva der spillede over 30 kampe fra start i den hjemlige liga. Det har dog også noget at sige om alderen i truppen, der gør at spillerne har diverse skavanker der gør at de ikke kan spille så meget som der kræves af dem, og det er i mine øjne det største problem.

For selvom kvaliteten er stor hos spillere som Seedorf, Ambrosini, og Zambrotta, så holder det altså ikke at de ikke er klar på mere end de ca. 20-25 kampe i en 50 kamps sæson. Derfor skal der i mine øjne snart set på langtidsholdbare løsninger, også for spillere der nok heller ikke har så lang tid igen på topniveau, som Nesta, Van Bommel, og Gattuso.

Truppen


Abbiati er en sikker sidste skanse, og ham kan de roligt lade vogte buret igen de kommende sæsoner. En målmand i sin bedste alder, og har stået en rigtig god sæson.

I forsvaret har Nesta fundet sin anden ungdom, og hvor er jeg dog glad for det, for han er altså en fantastisk spiller, der har været alt for uheldig i løbet af sin karriere. Han er en sand legende i mine øjne, og sammen med Thiago Silva har de bare lukket totalt ned i denne sæson. Kun 24 mål lukkede de ind i Serie A.  Der skal dog i mine øjne hentes en venstre back, da man godt kan opgradere fra Antonini som jeg ser det.

Hands down. Jeg kender INTET til deres nyindkøb El Shaarawy, så ham vil jeg let og elefant springer henover. Jeg glæder mig dog til at se ham, da det nok ik er alle 19 årige med 3 Serie A kampe på CV'et, man gider betale €10 Mio for halvparten af.

Dog kan hvad jeg har læst mig til, se han er en offensiv midtbanespiller, og det er også et af de steder hvor der er behov for forstærkning som jeg ser det. Der kunne godt bruge lidt mere kreativitet inde på en midtbane der domineres af solide krigere som Gattuso, Van Bommel, og Flamini. Jeg håber dog på en mere etableret signing, på den offensive midtbane, da man savner det efter man mistede Kaka til Real Madrid, og aldrig rigtig fik ham erstattet.

Angrebet ser jo fantastisk ud. Zlatan, Robinho, og Pato, leverede alle på et utrolig højt niveau, og læg dertil signingen af Cassano, så har du potentielt Europas bedste angreb, og der synes jeg ikke man behøver tilføjelser. Dog har jeg en mistanke om Berlusconis kærlighed for stjerneangribere, nok skal vise sig i løbet af transfervinduet, og hente en eller anden form for forstærkning.

Jeg mener AC Milan skal hente
1 Central forsvarsspiller
1 Venstre back
1 Offensiv Midtbane
1 Midtbane som erstatning for Pirlo


Real Madrid: Kan Mourinho vende skuden?

Generelt

Det er vel nærmest kun efter Real Madrid standarder at en 2. plads i den hjemlige liga, en CL semifinale, og et Copa Del Rey trofæ ikke kan være en godkendt sæson, men det er nu sådan det hænger sammen i det spanske galehus. Der er kun en ting det handler om, og det er trofæer.

Derfor også den dramatiske overskrift, fordi Real Madrid har fyret trænere for langt mindre end 2 sæsoner, uden et La Liga trofæ, eller et CL trofæ, så jeg tør godt vædde med at en af de titler skal hives hjem, for at han ikke får sparket.

Men hvor langt er de så efter Barcelona? Ja jeg mener jo ikke de er særlig langt bagefter. De havde et meget ungt hold sidste år, og flere spillere der holdt et meget højt niveau. Især Alonso, Özil, Carvalho, Benzema, Ramos og selvfølgelig Cristiano Ronaldo, imponerede mig. Der var selvfølgelig flere andre, men især de 6 her, bar Real Madrid langt henad vejen synes jeg.

Jeg tror også Real Madrid vil komme tættere på Barcelona næste år, og jeg lægger gerne hovedet på blokken og siger det her som den første. BARCELONA HAR TOPPET! De bliver ikke bedre end de har været de sidste 2 år, det nægter jeg at tro på, og jeg tror at Mourinho er så dygtig en manager at han vil formå at rykke det her virkelig stærke hold tættere på Barcelona. Jeg tror bare ikke på man kan spille så fantastisk i 3 sæsoner i træk, der må simpelthen komme et dyk på et eller andet tidspunkt, og det kunne meget vel være i den kommende sæson det sker.

Truppen
Jeg spår ham en STOR sæson næste år

For at Real Madrid kan komme tættere på Barcelona skal der hentes forstærkninger. Det her bliver jeg sikkert upopulær for, fordi alle elsker offensive venstre backs. Jeg synes også Marcelo er en fantastisk venstre back, men enten skal han blive MEGET bedre defensivt, ellers skal der hente en bedre venstre back, der kan forsvare. Det er ikke for sjovt skyld at det hedder en 4 back linje, det er fordi der er 4 der forsvarer, og det gør Marcelo ikke særlig tit, og slet ikke særlig godt.

Det centrale forsvar er dog rigtig stærkt. Pepe, Carvalho, og den dyre bænkevarmer i Raul Albiol er en rigtig stærk trio, og så har man endda også Garay som 4. mand. Virkelig et luksusproblem synes jeg.

Jeg forstår ikke hvorfor Lass er rygtet så meget væk som han er, for mig at se har han leveret et utrolig højt niveau i alle de kampe jeg har set, og han er en fantastisk atlet, og har også udviklet sig til at være et stabilt bindeled mellem midtbane og forsvar. Derfor synes jeg de er godt besat på den defensive midtbane med Khedira, Alonso, og Lass.

Så er der de 3 offensive pladser lige bagved frontangriberen. C. Ronaldo, Özil, Di Maria, Kaka, Granero, og Canales har man til dem. Der kunne jeg godt ønske mig lidt mere bredde, især på kanterne. Jeg synes nemlig kun 2 af de ovennævntes bedste plads er kanterne, og det er Cristiano Ronaldo, og Di Maria. Resten spiller bedst i 10'er positionen, og derfor synes jeg godt man kan hente en verdens klasse wing til klubben, så der er mere bredde.

Tjaeh. Mourinho vil gerne have 3 frontangribere, og jeg synes han har 2 der er i verdensklasse. Higuain, og Benzema, er begge to klasse spillere, med et utrolig højt niveau. Jeg tror Benzema bliver førstevalg næste sæson, men Higuain er utrolig tæt på. Jeg synes dog ikke Adebayor har klassen til Real Madrid, selvom jeg egentlig godt ville se en lidt størrere angriber, så man havde noget taktisk mere at vælge imellem, men han har bare ikke været særlig god i de kampe jeg har set, og virkelig virket alt for langsom til Real Madrid.

Jeg mener Real Madrid skal hente.
1. Venstre back, som kan kæmpe med Marcelo om pladsen
1. Wing
1. Angriber

Det var så slutningen på endnu en optaktsblog. Hvad synes i om det? Enige i mine betragninger?

Husk at man nu ikke skal oprette sig som bruger for at kunne kommentere, så bare kom igang med at fyre kritik min vej.


Husk også at bliv fans på facebook, så i kan blive opdateret ligeså snart der kommer nye indlæg fra bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar