søndag den 19. juni 2011

90'ernes Hold: Italien

UPDATE: Du kan nu kommentere uden at skulle oprette nogen former for bruger, så nu er der ingen undskyldning for ikke at udtrykke sin mening. 

Jeg sad og tænkte for mig selv forleden at jeg gerne vil lave lidt lir på bloggen, som afbræk for de vante analyser, og transfersnak. Jeg synes selv jeg fik en rigtig god idé, og derfor har jeg besluttet mig for at krasse et Allstar hold fra 90'erne ned, og det var godt nok svært.

Første i rækken er det bedste hold fra Italien, og måden jeg har valgt det på er ud fra følgende: Titler, evner, og succes bedømt over hvor lang tid man har spillet i ligaen. Jo længere tid jo bedre.

Jeg glæder mig til at se hvor mange der vil være dybt uenige med nogle af de valg jeg har gjort mig, men jeg opfordrer jer til at poste jeres egne Allstar hold løbende med blogsne, så vi kan hylde alle stjernerne fra de gode gamle dage. :)
Træner
Fabio Capello

Begrundelse


Manden bag et af de mest legendariske hold i vores tid. AC Milan holdet i starten af 90'erne var bare fantastisk Spillere som Van Basten, Gullit, Maldini, Baresi, Costacurta, Boban, Desailly, Savicevic osv. De gik ubesejrede i 58 Serie a kampe i træk, Vandt Scudettoen 4 gange på 5 år, og smadrede Barcelona 4-0 i CL finalen i 1994, påtrods fraværet af flere stjernespillere. Bl.a. Van Basten, Costacurta, og Baresi.

Målmand.
Angelo Peruzzi

Begrundelse.

Der var mange gode målmænd i den italienske række i 90'erne. Rossi, Pagliuca, Marchegiani, Toldo, men jeg synes Peruzzi fortjener pladsen. Det er ikke fordi der er meget der skiller ham, og Pagliuca fra Inter, men Juventus var et af de dominerende hold i 90'erne, og det var ikke mindst takket være en solid defensiv, og da jeg ikke har fundet plads til nogen af de andre Juventus forsvarsspillere, så må det være på plads at lade Peruzzi få pladsen.

Vandt 3 liga titler, 1 Uefa cup titel, og et CL trofæ i 90'erne med Juventus. Han nåede at stå over 200 kampe for Juventus, og blev 3 gange i karrieren kåret til årets målmand i Serie A. Han skiftede i 1999  til Inter, og året senere Lazio. Han spillede yderligere 7 sæsoner inden han stoppede en imponerende karriere, hvor han også nåede 31 kampe for Italien.

Venstre back.
Paolo Maldini

Begrundelse.

Han er den ENESTE forsvarsspiller jeg nogensinde har gidet at have bag på en fodboldtrøje. Han var en legende, og jeg behøver vel ikke skrive så meget mere? Den bedste venstre back jeg nogensinde har set spille, og en del af det legendariske, og samtidig et af de mest solide forsvar i min tid. Hvis i ikke har oplevet dem, så kan i godt ærgre jer, for det var virkelig fantastisk. Generelt var det Milan hold i start 90'erne fantastisk, men nok om det.

Kort om Maldini. over 900 kampe for AC Milan, 5 CL Trofæer, 7 Serie A titel, og meget mere. Legende, og en sand gentleman.

Højre back.
Giuseppe Bergomi

Begrundelse.

90'ernes vel nok bedste højre back, og meget alsidig. Han var en no-nonsense højre back, hvis klare specialitet var at forsvare. Han var ikke super hurtig, men meget rutineret, og var utrolig vellidt. Han var ligesom Maldini var en Milano mand. Dog var det bare det andet Milan hold.

Han nåede over et godt stykke over 600 kampe for Inters bedste hold(klubrekord), og skrabede 81 landsholdskampe for Italien i løbet af en 20 årig karriere. Han nåede at vinde Serie A en gang inden han i 1999, indstillede karrieren.

Central Forsvar:
Franco Baresi - Alessandro Costacurta.

Begrundelse.

2 Milan drenge, der ikke burde kræve nogen former for introduktion. Generelt har forsvaret været meget nemt at vælge, da det virkelig er sande legender, alle 4. Costacurta, og Baresi har sammenlagt over  vundet 30 titler for Milan, og spillet næsten 1400 førsteholdskampe tilsammen. De var begge en del af det Milan hold der gik ubesejret i næsten 2 sæsoner.  Stoppede deres karriere i henholdsvis 1997, og 2007, og spillede henholdsvis 20, og 21 år for AC Milan.

De to spillere, var især sammen en ubrydelig mur, og det er virkelig svært at finde nogle svagheder ved dem. De havde bare et perfekt sammenspil, og kendte hinanden bedre end deres koner, og var nogle helvedes gode forsvarsspillere. Baresi som den rutinerede ræv, med hans lærling kan man vel nærmest sige. Helt klart et af de bedste makkerpar i historien.

Defensiv Midtbane
Antonio Conte

Begrundelse

Jeg skal bruge en hårdtarbejdende midtbanespiller, og jeg får dem ikke meget bedre end ham her. Han var ikke den kønneste spiller at se spille, men nøj for et hjerte han havde på banen. Han gav alt hvad rammer og tøjler kunne holde, og jeg er virkelig glad for ikke at spille overfor ham da han var i sin storheds tid, fordi han gav aldrig modspillerne mange sekunder på bolden, før han var over dem.

vandt blandt andet Scudettoen 5 gange med Juventus, og et CL trofæ i samme periode. Nåede over 300 kampe for Juventus i en periode på 12 år fra 1992-2004 inden han indstillede karrieren.

Central Midtbane
Demetrio Albertini - Zinedine Zidane

Begrundelse

Lige foran Conte har vi holdets første udlænding, sammen med Italiens ubestridt bedste playmaker i 90'erne.

Albertini var en fantastisk boldsspiller, og meget solid. Blev mest brugt som bindeled mellem forsvar og midtbane for Milan i 90'erne, og på Italiens landshold. Minder i mine øjne en del om Xabi Alonso, hvis man skal sammenligne ham med nogen.  Nåede over 300 kampe for Milan i 90'erne, og vandt Scudettoen 5 gange i den periode. Skiftede senere bl.a. til Atletico Madrid inden han stoppede karrieren i 2005.

Zidane burde størstedelen af denne blogs læsere kende, men derfor skal han da ikke snydes for nogle pæne ord fra undertegnede.

En af mine yndlings 10'ere, og hvilken teknik! Hvilket overblik! Skiftede i 1996 fra Bordeaux til Juventus, og nåede at vinde 7 trofæer med Juventus i 90'erne alene. I 90'erne blev det yderligere til et VM Trofæ, og kåringen som årets Europæiske fodboldsspiller i 1998 (Ballon d'Or).

Angreb
Roberto Baggio - Gabriel Batistuta - Alessandro Del Piero

Begrundelse

Nok det sværeste på min liste, for nøj hvor var der mange angribere der ligeså godt kunne have erstattet den ene, og den anden. Nogen ville vælge Van Basten i stedet for Del Piero, andre ville vælge Signori i stedet for Batistuta, og det ville sikkert også være ligeså godt som det jeg har valgt.


Lad os tage dem fra en ende af.

Roberto Baggio har jeg valgt grundet han bare var fantastisk(og hans hestehale selvfølgelig!). Han lavede et hav af assist, havde en fantastisk teknik, og scorede en helvedes masse mål. Han var en komplet angriber, og det der i mine øjne gjorde ham fantastisk var at han havde både evnerne til at spille 10'er rollen, men målnæse som en angriber. Vandt 2 liga titler i 90'erne, og blev i 1993 både kåret, som årets Europæiske fodboldspiller, og verdens bedste fodboldspiller af FIFA.

Nå ja, og så er han selvfølgelig også en legende for at misse det afgørende straffespark i VM Finalen i 1994.
Batigol

Gabriel "Batigol" Batistuta, er selvfølgelig også på mit hold. Manden der bombede mål ind efter behag(209 mål i 325 kampe for Fiorentina), og år efter år lå i toppen af topscorelisten i Italien. Scorede også imponerende 56 mål i 78 kampe for Argentina. En af mine absolut favoritangribere fra den tid 90'erne.

Alessandro Del Piero var allerede i starten af 90'erne utrolig populær. Alle der havde en Juventus trøje, havde også en kærlighed til Juventus nr. 10, og man forstår dem. Selv mig der var Milan mand i min barndom, havde en lille kærlighed for ham. En utrolig tekniker, med en fantastisk sparketeknik. Scorede massere af mål, og lavede utrolig mange assist. Ja han var i sandhed en stor spiller allerede som ung. Skiftede til Juventus i 1993, og vandt i løbet af 90'erne bl.a. 3 Serie A titler, og 1 CL Titel.


Formation: 4-1-2-3
Opstilling:

----------------Peruzzi----------------
Bergomi--Baresi--Costacurta--Maldini
-----------------Conte----------------
-----------Albertini--Zidane-----------
Del Piero------Batistuta------Baggio--


Coach: Capello

Håber i nød læsningen. Hvordan ville DIT hold se ud? Skriv en kommentar her eller på Facebook, og lad mig se hvad formation, hvem du ville spille med. :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar